Saturday, February 16, 2013

Wreck-It, Ralph

Menjadi trend dalam 2-3 tahun belakangan ini watak utama dalam filem animasi ialah seorang villain. I kinda like this kind of storyline. Antara my favorite Despicable Me, Megamind dan terbaru Wreck-It Ralph.


saya berlepas diri jika anda terlagho =)

Mengisahkan watak jahat(Ralph) dalam sebuah video game Fix-It Felix Jr yang ingin menjadi hero dan mendapat perhatian teman-teman se"game". 

Dalam game Fix-It Felix Jr, Ralph memegang watak yang akan menghancurkan sebuah perumahan flat, kemudian akan datang Felix untuk membaiki bangunan tersebut. Selesai Felix membaiki bangunan, Ralph akan dilempar ke bawah oleh warga flat.

Walau ia sekadar game dan mereka semua sebenarnya satu team, Ralph dilayan teruk, manakal Felix mendapat layanan 1st class. Maka, Ralph juga ingin menjadi seperti Felix, mendapat layanan yang baik oleh warga flat. Bagi membuktikan dia mampu menjadi hero dan layak mendapat layanan yang baik, bermulalah penjelajahan Ralph yang menceroboh ke video game lain. Mungkin dalam video game lain dia mampu jadi hero dan buktikan pada teman-teman Fix-It Felix Jr.

Keesokan hari ketika game ingin dimulakan, Ralph tidak muncul dalam game. Walaupun Ralph pegang watak yang akan menghancurkan bangunan, apabila dia tiada, game tidak dapat berjalan dengan baik. Maka sedarlah warga flat dan Felix bahawa Ralph juga sebahagian dari mereka. Felix pun memulakan usaha mencari Ralph.

Dalam masa yang sama, setelah memasuki video game lain, Ralph baru tersedar, dia bukan dilahirkan sebagai hero. Potensi dirinya hanya "wrecking". Dia menyesal kerana tidak bersyukur dengan wataknya dan cuba menjadi hero.

Seterusnya, malas nak menaip.Tetapi secara ringkas, walaupun Ralph hanya tahu wrecking, dia telah menyelamatkan sebuah konflik dalam sebuah video game lain yang diserang virus. Ralph menggunakan kelebihan dalam wrecking untuk menyelamatkan video game itu.

Ralph kembali ke tempat asal. Warga flat yang menyedari kepentingan Ralph dalam video game mereka, mula melayan Ralph dengan lebih baik. Ralph mengakui wataknya tak mampu menjadi the fixer, Ralph hanyalah the wrecker, dan dia gembira menjadi the wrecker.

Ok, apa kaitan semua ini dalam kehidupan?
Boleh fikir-fikir sendiri apa kaitannya. 
"I'm bad, and that's good. I will never be good, and that's not bad. There's no one I'd rather be than me." Ralph.

Nak tahu antara sebab kenapa Ralph akhirnya gembira menjadi the wrecker, kerana dengan itu ia dapat berkenalan dengan Vanellope. Seorang puteri dalam sebuah video game, yang ada memberikan loket bertulis "you're my hero" 

*Peringatan, tujuan cerita diatas ditulis tiada kaitan dengan yang hidup atau yang mati. Jika ada hanyalah kebetulan.

1 comment:

  1. Assalamualaikum. Uishh dan lagi movie siap ada sinopsis. Ni Azhad tak tau lagi ni,!!

    ReplyDelete

komen dan pendapat amat dialu-alukan..