Wednesday, June 27, 2012

Crazy cycle

Contoh Kes 1:

“Meoww!!!” seekor kucing menjerit kesakitan.
Malam itu malam yang malang buat si kucing. Dia tidur dengan kesakitan dan kemarahan. Perutnya senak disepak tanpa hujung pangkalnya.
“Apa salah aku?” menung si kucing di balik almari.
PETANG ITU
“Kenapa awak lewat fakskan dokumen tersebut?” tanya seorang CEO kepada setiausahanya.
“Err, Pengurus Jualan lewat menyerahkannya kepada saya” jawab beliau. Terketar-ketar.
“Ahhh! Macam-macam alasan awak. Saya bosan mendengarnya. Pergi semula kepada Pengurus Jualan dan betulkan dokumen tersebut. Sudahlah lewat. Salah pula tu!” bentak bos besar.
Marah sungguh.
Setiausahanya dengan muka yang merah padam meninggalkan pejabat beliau menuju kepada Pengurus Jualan.
“Itulah tuan! Tuan yang lewat serahkan dokumen tersebut, saya pula yang kena marah. Dokumen salah pula tu!” kata Setiausaha CEO tersebut.
Pengurus Jualan terkejut.
“Awak kalau nak berurusan dengan saya, ketuk pintu dahulu. Itu pun awak tak tahu ke?” Pengurus Jualan meninggikan suara.
“Ahhh! Sudahlah. Ketuk pintu ke, tak ketuk pintu ke, Tuan tetap lewat serahkan semuanya kepada saya. Ambil dokumen ini dan betulkan semula!” Setiausaha CEO menghempas segenggam dokumen itu ke meja.
Beliau terus meninggalkan Pengurus Jualan.
Sama-sama marah.
Petang itu sungguh tercemar bagi Pengurus Jualan. Geram dengan sikap Setiausaha CEO yang tidak tahu berbudi bahasa. Geram dan marah dirinya diburukkan lagi oleh kesesakan jalanraya luar biasa.
“Aduh! Sempatkah aku kejar siaran Berita malam ini?” Pengurus Jualan sudah bengang.
Kemungkinan besar beliau tidak sempat melihat siaran temuramah siaran Berita TV10 dengannya siang tadi. Tiba di rumah, jam sudah mencecah 8:30 malam. Sebaik sahaja beliau melangkah masuk ke rumah, isterinya dengan wajah berkerut di dahi menunggu di ruang tamu.
“Kenapa dengan awak?” tanya Pengurus Jualan kepada isterinya.
“Abang pakai baju comot sangat di televisyen tadi. Kawan saya telefon. Katanya saya tak jaga makan pakai suami!” kata sang isteri yang sebenarnya mahu bergurau dengan suami.
“Ahhh! Aku banyak masalah, itu pula yang disibukkannya! Makan malam dah siap ke???” tengking si suami yang sedang baran.
Si isteri sangat terkejut dengan amarah suaminya malam itu. Niat asal mahu bergurau berubah menjadi musibah. Tanpa banyak bicara beliau segera menuju ke dapur.
“Mama, tengok lukisan Adam! Cantik tak?” tiba-tiba si anak muncul di dapur dengan sekeping lukisan di tangan.
“Ahhh, sibuk sahaja kamu ni. Lukisan, lukisan, lukisan. Menghabiskan kertas A4 sahaja. Pergi naik atas buat kerja sekolah!” si ibu menengking anaknya.
Adam sungguh terkejut. Tidak sangka lukisannya berakhir dengan kemarahan si ibu.
Tiba-tiba kucing kesayangannya datang menggosok-gosokkan badan di kaki Adam.
“Meowww!!!” kucing itu menjerit.
Adam menyepak si kucing dengan penuh kemarahan.
Soalannya, siapakah sebenarnya yang menyepak si kucing malang itu?

-Cerita ini diambil dari blog Ustaz Hasrizal.Nak karang cerita sendiri tak pandai.-
Contoh Kes 2:
Seorang suami melakukan sesuatu yang kelihatan tidak penyayang pada pandangan si isteri.Respon isteri apabila dia merasakan dirinya dilayan teruk,dia akan respon dengan tindakan tidak menghormati suami tersebut.
Selepas itu reaksi suami pula,dia akan bertindak dengan lebih kasar kerana isteri tersebut tidak hormat padanya.Dan isteri tersebut makin tidak hormat dan seterusnya.
Contoh Kes 3: 
Baru-baru ini di Malaysia kecoh tentang isu kehadiran Irshad Manji.Tempias bukan sekadar di Malaysia malah rakyat Malaysia di negara lain turut berbicara akan hal ini.Sudah banyak pendapat dan solusi boleh kita dapati dari pelbagai tokoh.
Trend reaksi masyarakat begini,pada permulaannya ramai yang menghentam dia,kemudian didedahkan dia jadi begitu kerana latar belakang keluarga.Ramai pula yang kasihan dengan Manji dan mula menyalahkan ayah nya pula.Suasana yang terbentuk dalam keluarga melahirkan golongan feminist seperti Manji.
Dan aku pula tertanya-tanya,bagaimana ayahnya boleh jadi begitu? Tidak mungkin ayahnya tetiba boleh jadi sebegitu tanpa pengaruh lain.

Kesimpulan recycle_arrowsSetiap kejadian yang berlaku tidak se simple yang disangka.Ia pasti ada kaitan dengan perkara lain dan akan mengaitkan perkara lain pula.Crazy cycle ini terus-menerus berpusing.
Beruntunglah siapa yang berjaya memutuskan rantaian ini.Disaat keadaan menekan dia untuk ke belakang dia berjaya membebaskan diri untuk mara ke hadapan.
Dari Abu Hurairah r.a : “Bersabda Rasulullah saw: “Islam mula tersebar dalam keadaan dagang (asing) dan ia akan kembali asing pula. Maka beruntunglah orang-orang yang asing”. (riwayat Muslim)
Dan rugilah mereka yang memulakan rantaian.Kesannya bukan pendek tapi berpanjangan.
Ini dari sudut perkara negatif,begitu juga dalam perkara-perkara positif.Jadilah penyambung dalam rantaian kebaikan atau pemula bagi kebaikan.



No comments:

Post a Comment

komen dan pendapat amat dialu-alukan..