Saturday, April 28, 2012

Positive Thinking

*tajuk dalam english tetapi post dalam bahasa.

Apabila datang seorang yang sedang down dalam kehidupnya mengadu itu ini,semestinya kita akan menyuruh dia berfikiran positif dengan menyangka baik dengan apa yang disusun dan cuba tingkatkan usaha.Cuba sedaya upaya memberinya motivasi untuk tidak berputus asa dan teruskan melangkah.
Jadi suatu yang kelakar pula bila aku buat begini orang kata aku ini seorang yang positif padahal hakikatnya ....(hanya Allah yang lebih mengetahui)

caj +ve dan -ve saling memerlukan.
ketika orang lain -ve,takkan nak -ve juga :p
Peroleh pengajaran penting baru-baru ini,seseorang yang berfikiran negatif atau bahasa lain pesimis kebiasaannya juga memiliki sifat-sifat negatif.Berfikir sejenak dan renung sebentar,erm ada benarnya.

4 Ciri manusia positif :

1)Mental/jiwa yang sihat
Seorang yang positif punya pemikiran yang sihat dan sejahtera.Halangan untuk memiliki jiwa yang tenang dan sejahtera ialah kerisauan yang melampau.Kerisauan akan masa lampau yang boleh dikaitkan dengan sifat sedih atau risau akan masa hadapan yang dikaitkan dengan rasa gelisah

2)Mampu beramal.
Mempunyai kehendak dan kemampuan untuk beramal.Menggunakan segala potensi yang ada pada diri untuk mencapai impian dan matlamat.Seseorang yang memiliki khudrat tubuh badan dan keinginan yang kuat.Jauh dari sifat lemah dan malas.

3)Bersedia untuk berkorban.
Berkorban tenaga dan harta.Sanggup menyerahkan diri dan tidak lokek dalam mengeluarkan harta/wang.Halangannya ialah pengecut dan bakhil.

4)Kebebasan/Freedom
Kebebasan dari belenggu hutang dan kebebasan dari tekanan mana-mana individu.

(maaf sekiranya ayat macam keling sikit.Ini ditulis berdasarkan pemahaman dan tak tahu susun atur/penggunaan ayat yang lebih sesuai)

Kalau perasan,dalam setiap ciri positif,ada dua sifat negatif yang menjadi penghalang untuk menjadi seorang yang positif.Sifat-sifat ini yang perlu kita elakkan agar menjadi manusia yang positif dan seterusnya bergerak menjadi produktif.

Dalam doa mathurat ada diajar untuk kita berdoa,doa mohon jauh dari sifat-sifat mereka yang negative thinking.
اللهم إنى أعوذ بك من الهم والحزن.. وأعوذ بك من العجز والكسل وأعوذ بك الجبن والبخل وأعوذ بك غلبة الدين وقهر الرجال

Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu dari rasa gelisah dan kesedihan,dari ketidakupayaan dan kemalasan, dari sifat pengecut dan kedekut. Dan aku berlindung dari tekanan hutang dan penguasaan lelaki
gelas diisi separuh atau gelas kosong separuh
Antara petanda sesorang itu seorang yang positif,apabila ditunjukkan kepadanya bunga,dia akan describe bunga itu lawa,menarik,menenangkan dan bla3.Bagi yang jenis negatif akan kata apasal berduri,ada tompok hitam sikit dan bla3.

Erm,next time nak cuba latih dari sekecil-kecil perkara.
Dan cuba lebih berhati-hati dalam perbuatan,kata-kata dan tulisan.

Jalan-jalan dalam dunia maya,terjumpa web ini, http://mhei.hubpages.com/hub/inferiotiycomplex
Oh banyak rupanya artikel atau kajian berkaitan inferiority complex kerana masalah ini dialami banyak orang.Bukan perkara biasa bahkan satu complexity. 
Tetiba risau,harap-harap tak seteruk ini.Doakan.

No comments:

Post a Comment

komen dan pendapat amat dialu-alukan..