Wednesday, October 26, 2011

Optimis

Banyak hal selalunya aku bersikap pesimis.Buat kali ini aku cuba bersikap optimis dan kesannya agak kecewa apabila tak berlaku as expected.

Ingatkan mudah dan confirm dapat.Tapi memang benarlah kata orang,hanya mereka yang terpilih sahaja yang dapat pergi.Kalau TUAN nya tak mengizinkan untuk pergi apa lagi yang mampu kita buat.

Ikut plan asal bertolak ke Makkah hujung bulan 10.Tapi hingga sekarang 26 oktober masih belum dapat confirmation.Tinggal hanya beberapa hari lagi.Dahla selepas ini hingga akhir bulan aku akan jarang berada dirumah untuk dapatkan update terkini melalui internet.

Kemungkinan besar dengar dari banyak mulut tak jadi.Erm tak mengapalah.Cuba belajar menerima hakikat.Allah menangguhkan hasrat mungkin sebab diri ini belum bersedia dan jika pergi juga sia-sia.
Semoga masih ada harapan dan peluang…..

Dalam post lepas yg bertarikh 17 oktober aku ada tulis kalau tak jadi aku akan delete post itu.Nampaknya terpaksa la delete :p
Nanti kalau jadi semula aku akan publish balik.

Foto0087rindu Tanah Haram.

mode:Tangan dan mata sibuk melayari internet mencari destinasi percutian raya haji ini jika tak jadi ke ‘sana’.
Ataupun nak habiskan saja cuti 2 minggu dengan mengqadha’ game,movie,drama yang belum sempat ditonton.

………………

Banyak kali aku mendengar apabila hendak mencari subjek dakwah carilah yang baik akhlaknya dan blablabla.
Baru-baru ini ada bersembang dengan seorang sahabat,dia cakap untung kalau dapat jenis yang bekerja seperti si fulan ni.
Jujur dalam hati aku “setuju.kasihan mereka kerana dapat org yang malas macam aku.”

………………

sempat lagi update blog.round habis awal dan sempat balik rumah kejap.ok nak gerak ke kelas pula.

Tuesday, October 11, 2011

Dari Hati terus ke Hati

Minggu ini banyak daripada ahli Permai sibuk ber Pintar(usarah bawah persatuan).Semalam ada kumpulan buat Pintar di rumah aku,hari ini juga ada kumpulan buat kat rumah aku.
Yang untungnya aku sebab dapat makan masakan yang sedap 2 hari.Takkan buat 1st perjumpaan masak biasa-biasa kan?  :d

Aku ditakdirkan untuk jaga Pintar sama batch.Ramai yang menolak selalunya apabila diminta untuk jaga sama batch.Banyak orang prefer untuk jaga batch yang lebih bawah.Malah menurut ajk Pintar,naqib untuk 1st year yang paling cepat penuh.

Tak mengapalah dah tiada orang yang sanggup terima,aku terima je lah.Aku rasa lebih mudah kot.Expectation ajk kurang sikit untuk kumpulan Pintar senior.Tak buat pun takde orang kisah sangat.He he

Nak kongsi sikit [peringatan untuk diri ini terutamanya],baru-baru ni ada terbaca dalam buku Pendidikan Islam dan Madrasah Hasan Al-Banna,pendahuluan dibawah tajuk “faktor-faktor yang mendokong keberhasilan”.Faktor ke-4 berkaitan dengan murabbi/pemimpin/daie:

“Pemimpin yang mendidik dengan bakat,ilmu dan pengalamannya yang dianugerahkan kepadanya kekuatan Iman yang luar biasa,membekas pada setiap hati orang yang berhubungan dengannya,melimpah dari hatinya ke hati orang-orang disekitarnya.Dia seperti dinamo yang dari kekuatannya hati mereka diiisi dengan kekuatan.Kata-kata bila keluar dari hati langsung masuk ke hati para pendengarnya tanpa memerlukan keizinan,tetapi bila keluar hanya dari lidah maka pengaruhnya tidak akan melampaui telinga.Orang yang memiliki hati yang hiduplah yang dapat mempengaruhi pendengar dan pengikutnya.sedangkan orang yang mempunyai hati yang mati tidaklah mampu menghidupkan hati orang lain.Sebab orang yang tidak memiliki sesuatu tidak dapat memberikannya pada orang lain dan wanita yang tidur tidak sama dengan wanita yang kehilangan anaknya.”

Kekuatan seorang daie = kekuatan Iman

Sunday, October 9, 2011

Language Barrier

Apabila orang tempatan hanya perlu belajar 1 perkara,pelajar-pelajar melayu lain perlu belajar 2 perkara.Bahasa dan material medik.

Macam belajar matematik dan sains dalam bahasa Inggeris masa sekolah menengah dulu.Kena belajar 2 perkara dalam 1 masa.Tapi rasanya itu lebih mudah kerana hanya aspek reading dan writing.This time kena master aspek speaking and hearing.

Itulah orang dah pesan master kan dalam arab ammi dari dulu.Sekarang baru tercungap-cungap. dush dush…

Ada pepatah yang mengatakan “jika 40 hari kamu bersama sesuatu kaum,maka kamu sebahagian daripadanya.” Ini bukan 40 hari,dah tahun ke-4.

Kadang-kadang kita menyangka dah ok boleh survive,bila masuk dunia sebenar baru terasa kesukaran.
4 jam berdiri tanpa memahami keseluruhan lecture.Tak ke rasa penat berdiri itu sia-sia.Apabila member-member arab kita berseronok ber”main” dengan patient,kita hanya mampu melihat dan cuma sesekali menyampuk dan mencatit maklumat apa yang mereka cakap.Itu pun bukan semua maklumat difahami.

Okay itu masa awal-awal hari tu.Sekarang ada improvement sikit.

Sejak dulu lagi aku memang lambat sikit menguasai apa-apa bahasa asing.Hatta bahasa melayu pun payah.Dalam UPSR english dapat B.PMR,bahasa arab ngan english dua-dua B.SPM pula english(EST) dapat C.Bahasa melayu pula,cikgu BM aku pernah cakap
“siapa yang pandai dalam bahasa selalunya pandai dalam subjek lain kerana bahasa itu kunci untuk memahami ilmu”.
Hmmm masa cikgu aku cakap begitu aku tersengih je la belakang kelas.

Berkenaan dengan bahasa arab,IHAB pernah berpesan dalam 10 pesanan beliau,pesanan yang ke-3
“Berusahalah untuk bertutur dalam bahasa Arab kerana bahasa Arab yang betul(fushah) itu adalah satu-satunya syiar Islam”.

Hari ni akan start major rotation.Bermula dengan surgery.Al7amdulillah sepanjang bulan 10 sebelum cuti eid adha kena pergi hospital yang agak dekat(hospital amirah basmah).Tak perlu keluar awal sangat.

Harapnya takdela doctor yang akan cakap (setelah diterjemahkan dalam bahasa oleh kawan aku yang menceritakannya),
”ko ni,dah la tak power arab,english pun lemah juga” aduhh…..

ok babai nak siap-siap pergi kelas.