Sunday, September 25, 2011

Moga hanya seketika

Melihat muka junior-junior yang masih bersih suci (seperti jika di sekolah dulu melihat adik-adik yang baru masuk tingkatan 1),masing-masing penuh dengan pengharapan dan pelbagai impian untuk dicapai sepanjang pengajian di Jordan.

Tahun ni berkesempatan untuk melayan lebih dan bersembang lebih dengan junior-junior baru.Seperti biasa ada topik perbincangan mengenai perancangan sepanjang disini.Perkara tipikal apabila baru tiba dibumi Jordan,semua berimpian ingin menguasai bahasa arab,ilmu fiqh,nak mumtaz,nak berdakwah,terlibat dalam masyarakat dan blablabla…

Melihat mereka(junior) mengingatkan aku dulu pun begitu.Pelbagai angan-angan best yang aku bayangkan untuk capai.Namun hidup tidak selalunya seperti yang kita angan-angankan.Aku yakin akan ada dugaan-dugaan atau halangan-halangan dalam perjalanan nanti yang membuatkan kita berhenti terus atau seketika.

Orang selalu bandingkan keadaan sekarang lebih mudah berbanding dahulu zaman 60-an,70-an,80-an dahulu.Cabaran pada zaman itu seperti tiada henset,tiada kenderaan yang selesa untuk bergerak sana-sini menyukarkan untuk ‘bekerja’.Ya pada zaman itu tiada teknologi yang memudahkan tapi ia hanya cabaran secara fizikal dan cabaran zaman sekarang pula cabaran dalaman.Kemewahan,internet tanpa sempadan,hiburan yang berlebihan dll semuanya mampu membunuh jiwa[Iman].Jiwa yang mati tak mampu untuk ‘bekerja’ walaupun kini terdapat pelabgai teknologi yang memudahkan.
Nampak seolah-olah ingin menyalahkan orang lain,tak kisahlah memang aku suka tuding jari pun.

Juga ketika minggu orientasi untuk pelajar baru baru-baru ni ada dibincangkan tentang keperluan menyumbang pada masyarakat.Al7amdulillah semua memberi respon yang positif.
Semester lepas ada disebut dalam kelas bahawa semakin besar seseorang itu dia akan makin fikir tentang orang lain.Tapi rasanya konsep ni tak apply pada diri aku.Permasalahan diri pun tidak mampu diselesaikan bagaimana ingin menyelesaikan masalah orang lain.

IMG_0232gambar yang tiada kena mengena dengan post.saja letak sini.
member lain selalu letak di fb tapi aku segan arr.

best juga tak balik cuti bulan 9 tahun ni.
dapat berkenalan lebih rapat dengan pelajar baru

aku rasa aku ada masalah dgn pragmatics (effective use of language).
aku nak katakan ttg perkara lain tp orang faham lain.

Tuesday, September 13, 2011

2nd Half of Journey

11 september 10 years ago is the time to remember by all over the world.And 11 september 2011 is the time for all of you to remember because your life will never be the same anymore.Your past life was finished 5 minutes ago.…
-aw kama qal Dr.Rami-

Aku tak tahu apa yang dah berubah setakat ni.Paling ketara dari berbaju T dan seluar jeans ke jamiah kepada berbaju kemeja dan berseluar slack atau khakis dan apabila ada orang telefon tanya kat mana akan dijawab “aku ada kat hospital” :P Minggu ni belum lagi ber”lab coat” putih dan ber”stetoscope”.So malas lagi nak capture gambar.Tunggu next week kot. :d

Masa zaman 1st year dulu excited nak melangkah ke alam klinikal apabila melihat aura senior2 klinikal.Kini dah melangkah ke alam klinikal rasa macam nak patah balik walaupun baru 2 hari.Tak tahan woooo.Biasanya kelas 3 jam sehari.Sekarang kena keluar rumah 7 pagi dan balik dekat pukul 4.Sebelum ni tak perlu fikir nak iron baju tapi sekarang tiap-tiap hari kena iron baju.Kan best kalau ada ……(ok dah mula nak merepek)

Dr Rami ada juga bagitahu aw kama qal,
“medicine is like a marathon.anybody can start but not everybody can finish it.Somebody may stop run early.”
Gerun kan bila dengar camtu.Semoga ALLAH beri kekuatan untuk meneruskan perjalanan sebagai hamba-NYA insya’ Allah.

أنت مسلم طبيب قبل أن تكن طبيبا مسلما

Tuesday, September 6, 2011

Eid ul-Fitri 1432

Sejak kedatanganku ke Jordan,telah 4 kali melalui 1 syawal.2 kali di Jordan dan 2 kali di Jordan.

Not bad la beraya di Jordan.Siapa kata beraya di perantauan tak meriah? takbir ke rumah pelajar perempuan dan banyak undangan open house.

Mengimbau kembali beraya time 1st year dulu,tak semeriah seperti tahun ni.Waktu tu mungkin masih baru di Jordan.Ketika itu juga excited merasai raya di perantauan.Sebelum itu tengok dalam paper ada ruang salam perantauan dan excited juga nak hantar.Apabila dah nak masuk tahun 4,dah tak kisah semua tu.

Masa 1st year dulu ada juga batch masak buat open house.Bila kenang kembali,lawak pula memikirkan menu(spagheti) yang dihidangkan ketika itu.Baru sebulan lebih bertapak di Jordan masa tu dan memasak untuk banyak orang.Sudah semestinya skill memasak ketika itu tersangatlah beginner.

IMG_0091antara juadah yang dimasak oleh syabab batch2008 tahun ni

IMG_0057Yarmuk08 dan JUST08.Family besar di Jordan

IMG_0150tahun ni gambar raya keluarga tak cukup korum

raya2011

  • Junior-junior baru sudah mula datang ke Irbid.Kali ni dari Matri agak ramai.
  • Aku rasa perlu beri ruang kepada yang lebih layak.Senioriti bukan pengukurnya.Kasihan kereta yang sepatutnya boleh pergi 200 km/j terpaksa pergi 50km/j sahaja.
  • Cuti kian menghampiri penghujung.Tinggal seminggu je lagi.List to do waktu cuti separuh pun belum terlaksana.Banyak lagi movie-movie yang belum ditonton.LOL.
  • Minggu ini,ada beberapa sahabat yang akan re-sit exam.Doakan kejayaan mereka.

~semoga sebulan Ramadhan yang telah berlalu dapat memberi kita bekalan yang cukup untuk menempuh hari-hari yang mendatang~