Friday, December 30, 2011

Masihkah kau ingat

27 Disember 2008

Berseronok bermain-main di tepi pantai laut mati.Pertama kali jejakkan kaki ke sana.Di seberang laut ialah Tanah Palestin yang dijajah.Langsung tidak tahu sebenarnya ketika itu sesuatu sedang berlaku.

Balik sahaja Irbid apabila lalu di kedai makan,pelik kerana ramai rakyat arab Jordan sibuk menonton siaran berita tidak seperti sebelumnya.Ketika itu baru beberapa bulan di Jordan,tengok berita arab tak faham pun.Masih lagi belum tahu apa yang terjadi.Zaman itu facebook belum popular.

Keesokan hari(28hb) pergi kelas seperti biasa.Kelas bermula agak awal tak sempat untuk buka berita sebelum ke kelas.Sampai di kelas kelihatan banyak flyer yang disebarkan.Baru tahu apa yang terjadi.Patutlah ramai menonton berita.

Menjadi saksi tatkala Gaza diserang aku berada di Jordan.Hanya mampu bersedih membaca update terkini.Tiada upaya yang mampu dilaksanakan.Hanya mendoakan.Di masjid-masjid,setiap solat dimasukkan bacaan qunut nazilah hatta solat zohor dan asar.

3 tahun selepas itu,

Diri masih seperti biasa malah mungkin lagi teruk.Pelbagai peritiwa berlaku tapi mungkin kurang terkesan di hati.

Sibuk get ready untuk hadapi exam mini-osce dan osce pertama kali dalam hidup.Hampir seminggu berkampung dirumah kawan untuk study group.Takut study berseorangan tak mampu cover banyak topik.Mengakui kali ini kurang all-out berbanding exam sebelum-sebelum ini.Jika sebelum ni malam exam terutamanya tak tidur,kali ni rilek je tidur.Jam belum menunjukkan pukul 12 malam sudah lena.

Alhamdulillah selesai surgery,rehat 3 hari sebelum melangkah ke dunia paediatric yang menguji ketabahan seorang pelajar.Pasti merindui suasana di wad surgery yang boleh dikatakan agak menarik dan tak strict sangat.
Seronok juga melihat pelajar Irbid lain masih sibuk untuk final exam,aku dah habis. :-)
Bittaufiq kepada mereka yang masih ada exam berbaki.
Padahal nanti orang lain bercuti kami tiada cuti.sobs sobs.Tak mengapa pengorbanan perlu dilakukan,sanggup bersusah demi kesenangan orang(pesakit) pada masa hadapan.
Cuti 3 hari perlu dioptimakan.Ada beberapa kawan ajak ke aqabah,takpelah nak simpan duit.

Movie dan tidur perlu dimaksimakan.Tak pasti jika masih ada yang percaya dengan statement ni.Nampak sangat diri belum cukup thiqah sampai orang percaya.

Hari ini,bukan dunia Palestin sahaja yang perlu dirisaukan.Berada di negara Jordan yang disekelilingnya penuh dengan konflik menambahkan lagi rasa bersalah dalam diri.Paling dekat dengan Irbid,Syria kini entah berapa ribu sudah mati dibunuh.Amat takut dosa-dosa ku menjadi hijab umat Islam lambat capai kemenangan.

293957_234796486562036_195473957160956_665144_4891133_n

kata-kata shbt yang agak melegakan untuk hari ini “biasalah tu,cuba kita tahu exam minggu depan,mesti kita akan cuba prepare.”

No comments:

Post a Comment

komen dan pendapat amat dialu-alukan..