Saturday, December 17, 2011

Conservative vs alternative

allopathy-homeopathy

Khamis baru-baru ni PERMAI menganjurkan siri pertama program Fiqh Medik.Dalam program tersebut ada menyentuh sikit tentang aliran perubatan.Ok tak nak hurai lanjut tentang perkara ni sebab saya pun tak reti sangat.Baru je merangkak dalam dunia perubatan.

Cuma bila disebut dalam program hari tu terlintas beberapa perkara dalam kotak fikiran.

……………………

Sejak dari kecil lagi saya dibesarkan dalam keluarga yang menggunakan rawatan homeopathy.Di rumah siap ada satu almari khas yang dipenuhi ubat-ubatan homeopathy sahaja.Dalam rawatan homeopathy ada beberapa pantang.Antara yang masih ingat,

1)tak boleh ambil suntikan vaksin
-masih ingat ketika zaman sekolah jika ada kementerian kesihatan datang untuk beri suntikan BCG atau demam campak,saya tak perlu pergi untuk terima suntikan dan hanya melihat rakan-rakan lain cuak untuk terima suntikan :D

-suatu ketika ada terbaca satu isu dalam fb ada pasangan yang baru dapat anak taknak anak mereka ambil apa-apa vaksin dan prefer homeopathy.Maka pelajar-pelajar perubatan JUST yang beraliran allopathy pun membantah tindakan tersebut.
Tanya kepada abah,pernah tak saya ambil apa2 vaksin masa kecil,jawab beliau “tak.cuma sekali time baru lahir sebab lahir kat hospital.abg cik(abg aku no 2) langsung tak pernah sebab dia lahir kat rumah”
Alhamdulillah dengan izin Allah kami adik-beradik hingga kini masih sihat.

Tetapi sekarang apabila melibatkan diri dalam perubatan allopathy,terpaksa ambil vaksin hepatitis B bagi memenuhi syarat sebelum masuk hospital.

2)tak boleh minum kopi
-dulu dirumah memang tiada stok kopi.cuma sejak saya menganjak besar baru ada stok kopi dirumah.Mungkin dah longgar sikit peraturan:p Tapi jika tengah makan ubat,kena berpantang sekejap.Tak macam dulu tak minum langsung.Saya pun dah tak ingat sejak bila saya mula berjinak minum kopi.Mungkin sejak masuk sekolah menengah especially time form 5 dulu untuk stay awal pagi sebelum subuh.

Ubat homeopathy semuanya manis dan tak perlu ditelan bersama air.Jadi saya memang tiada pengalaman telan ubat klinik.Pergi berubat di klinik pun tak pernah kecuali untuk rawatan gigi.Itupun ubat yang diberi dentist tak pernah dimakan.Sekali tu apabila saya sudah dapat tawaran ke Jordan,saya kena makan pil (pil apa ntah tak ingat).Terpaksa bersusah payah untuk cuba telan.Nampak macam orang terseksa.Secawan air tak cukup untuk telan 1 pil.

Nak tergelak pula bila fikir balik.Mak saya ada cakap “camna nak jadi doktor,telan ubat pun jenuh.nanti nak suruh patient makan ubat camna”
Mampu respon dengan gelak je la,“haha”

Malah sebelum terbang ke Jordan,saya minta abah bekalkan ubat homeopathy.

………………..

Bukan ilmu agama sahaja ada kepelbagaian mazhab.Dalam perubatan juga ada pelbagai mazhab.Bagi saya masing-masing ada kelebihan dan kekurangan.Dan sebenarnya setiap aliran compliment each other.Ada sakit cara A tak berkesan,cara B berkesan.Begitu juga sebaliknya.Yang penting jangan taksub pada satu-satu aliran.Kadang-kadang aliran allopathy tak mampu menyelesaikan masalah,kita guna cara lain.Malah dalam keluarga saya yang banyak mengunakan homeopathy pun kadang-kadang perlu juga ke hospital jika ada penyakit yang tak mampu dirawat dengan cara homeopathy.

Kini dalam keluarga,ada 2 orang yang tahu serba sedikit tentang perubatan.
Abah ada sijil homeopathy.
Abang sulung juga ada belajar tentang cara berubat malah ada buka pernaigaan.Aku pun tak reti nak sebut cara perubatan apa yang dia belajar.

Dan insyaAllah saya juga doctor-to-be(doakan).Ini bermakna masing-masing berlainan aliran.Harap-harap nanti tiada gaduh-gaduh :D

Abah pernah bercerita(tak pasti cerita betul atau fiksyen.hehe),ada orang bertanya padanya saya belajar apa? Abah pun jawab ambil perubatan.Balas orang yang bertanya “patutlah,ayah dia pun doktor”
LOL

2 comments:

  1. Teringin nak tahu lebih lanjut..masa di sekolah dulu2 ada tak nurse duk suruh cucuk jugak? Macam mana ayah bagi alasan ye?

    ReplyDelete

komen dan pendapat amat dialu-alukan..