Saturday, November 12, 2011

Kenangan Aidil Adha

Jadi trend Aidil Adha kali ini apabila pelajar Irbid buat sesuatu status fb pasti diakhiri dengan “Kenangan Aidil Adha”.Erm tak pasti kenapa jadi begitu.

2008


Kelakar pula bila tengok kembali rakaman teater tahun tersebut.Zaman masih belum matang.sekarang pun x matang sgt lg.Watak utama cerita dah jadi presiden PERMAI sekarang.Ketika saat kawan-kawan lain jelajah Jordan kami beberapa orang terpaksa ditinggalkan di Irbid.

Perubahan fizikal yang agak ketara apabila melihat aku pada tahun 2008 dan dibandingkan dengan sekarang.Niat dihati nak juga exercise dan turunkan sikit berat badan.Dalam muwasafat tarbiyah kan termasuk sekali qawiyyul jism=jasmani yang kuat.
Namun semangat untuk exercise sedikit kendur apabila ada seorang doktor di hospital Amirah Basmah berpesan,
“never stand when you can sit
never run when you can walk,
never take the stairs when you can get into elevator.”
Open-mouthed smile

2009




Ditugaskan untuk buat liputan di mukhayyam Irbid.Pengalaman pertama dan terakhir setakat ni aku pergi mukhayyam Irbid.Dalam kesibukan masyarakat Permai ziarah menziarahi sejurus solat raya aku pula terpaksa keluar dari bandar Irbid sejurus solat raya.

2010

Alhamdulillah dapat menolong melapah daging korban dengan aman tanpa urusan lain.

2011

Langsung tak berpeluang untuk membantu melapah daging korban Permai.Tolong makan ok la kan :p
Raya kedua hingga ke empat kena keluar Irbid bawa orang jalan-jalan sekitar Jordan.Pengalaman yang agak best walaupun pada awalnya aku cuba mengelak.Lepas ni kalau abah mak nak mai Jordan mudah sebab dah tahu jalan.

Tapi tahun ni alhamdulillah dapat peluang untuk merasai pengalaman kali pertama sembelih kambing (sedih tak sempat orang nak rakam).Tidaklah sesukar mana.Dalam apa jua hal 1st time selalunya memang sukar tapi apabila dah start insyaAllah mudah.

………………

p/s:
-Lidah kelu sebentar dan otak ligat mencari jawapan apabila ditanya bagaimana menjaga pandangan,
Jauh dari sudut hati aku tak mampu menjawabnya dengan mudah kerana aku juga sedang bermujahadah.Apa yang mampu dibuat mungkin sibukkan dengan perkara-perkara kebaikan kerana jika kita tidak disibukkan dengan urusan akhirat kita akan disibukkan dengan dunia.

-esok akan bermula kembali kelas setelah bercuti 2 minggu.Arghh,bakal melalui hari-hari yang memenatkan untuk tempoh hampir 7 bulan tanpa cuti panjang.

1 comment:

  1. bang cik sembelih 3 ekor lembu aidil adha baru ni

    form: abah

    ReplyDelete

komen dan pendapat amat dialu-alukan..