Monday, July 4, 2011

Xde Tajuk

*penat fikir nak bubuh tajuk apa post ni,last2 bubuh…

Hari-hari yang berlalu tiada apa istimewa yang berlaku untuk dicatatkan dalam blog ni.Campur ni,dah 3 kali aku balik malaysia sejak belajar dekat Yordania.Biar la orang nak kata apapun,kalau tak balik duit tetap habis buat melancong.

2 tahun lepas aku ada buat post Kehidupan Di Jordan.Masa tu niatnya cuma nak bantu sesiapa yang nak melanjutkan pelajaran ke sana.Kadang-kadang tu tak larat nak reply emel walaupun emel yang dihantar tak banyak pun.Tak campur YM lagi.Dalam list contact YM bila tengok2 balik entah sapa2.Aku pun dah tak ingat.Apabila aku lihat ramai yang sampai ke blog ni apabila mengoogle “Kehidupan Di Jordan”,rasa macam nak update cerita pasal kehidupan di Jordan.Tetapi malas lebih menguasai,tak jadi nak update.Kalau sesiapa yang tersesat ke sini,bolehlah mengoogle lagi.

Masa cuti hari tu(aku tulis hari tu walaupun skrg ni aku masih di malaysia sebab kalau nak ikut betul2,ketika saat aku menulis ni kelas dh start) aku ada tertengok rancangan MHI(kot).Depa bincang pasal selebriti/orang2 kaya yang main kayu tiga walaupun sudah beristeri.Tetamu jemputan ketika itu pun berpesan aw kama qal “kita kena berdoa supaya dijauhkan peluang untuk berbuat dosa.mungkin sekarang ni kita tak curang sebab kita tak kaya…”

Pernah diceritakan dalam sebuah buku karangan Fathi Yakan(tak ingat tajuk apa).Ada seorang ikhwah ni tak suka dengan ikhwah yang kaya dan berharta.Kemudian harinya ikhwah tersebut dikurniakan kekayaan dan dia langsung terus meninggalkan ‘kerja-kerja yang lebih utama’.

Pernah juga diceritakan pada aku yang wanita2 Iran apabila berada di Iran masyaAllah lengkap berjubah tetapi apabila berada di negara eropah yang tiada peraturan pemakaian,cara dressing tak ubah macam orang eropah yang tidak diberikan hidayah Allah.

Contoh yang lebih menarik(akhawat Irbid kalau ada tersesat ke blog ni harap tak baca perenggan ni) pelajar2 perempuan di Irbid.Di Irbid bukan main menjaga pergaulan dan pakaian kenapa di Malaysia tak begitu?

Persoalan yang perlu kita tanya pada diri,kita bergerak atas dasar apa?kefahaman yang jelas atau hanya mengikut suasana?

Semoga Allah tetapkan kita bergerak atas dasar kefahaman yang jelas bukan ikut-ikutan dan pesanan untuk sesiapa yang tersesat ke blog ni janganlah kita mengutuk mereka yg sedang diuji Allah kerana kita juga belum pasti berjaya untuk lepasinya.

(MATRI 2011)

tak pasti bila lagi akan berkesempatan untuk menjejakkan kaki ke bumi wakafan ini..

FILE1305 (PANGKOR 2011)

tak pasti bila lagi semua dapat berkumpul…

3 comments:

  1. Manja la asyik balik malaysia jer.

    ReplyDelete
  2. bukan manja tp anak soleh rajin balik tgk mak ayah..

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah.sejuk hati mak ayah. pandai la anta edit gambar tuu.

    ReplyDelete

komen dan pendapat amat dialu-alukan..