Thursday, July 8, 2010

Jalan-Jalan Cari…

بسم الله الرحمن الرحيم

(Pemberitahuan awal,post kali ni membosankan sebab tak ilmiah,lebih personal dan tak disertakan gambar)

Cuti hari tu alhamdulillah telah diizinkan Allah aku telah ke Turki.Cuti kali ni payah betul nak cari travelmate,banyak kawan2 batch lebih memilih untuk stay di Irbid bagi berbakti kpd pelajar2 kat Jordan ni.Memang salute ngan mereka ni.Aku awal2 lagi dah cakap nak keluar dari Jordan ni.Ada jugak yang memilih untuk menunaikan lagi umrah pada tahun ni.

Tak macam cuti musim sejuk hari tu yang rancang nak pergi tempat lain tapi pergi tempat lain,kali ni aku memang bercadang nak ke Turki sebab orang kata kalau belajar kat Jordan ni tapi tak pergi Turki, tak lengkap.Jadi aku pun memilih untuk ke sana bagi melihat sendiri tempat di mana suatu ketika dahulu pernah menjadi saksi pada satu  gerombolan tentera yang terbaik dalam sejarah Islam dan bumi dimana Empayar Uthmaniyah berpusat.Tak lupa juga sebagaimana yang telah kita tahu,di bumi Turki juga menjadi saksi pada kemunafikan Mustafa Kamal.

Perjalanan yang mula-mula disangkakan hanya 3 orang bertambah jadi 6 orang apabila 2 senior dan sorang junior ikut sekali walaupun hanya untuk separuh jalan.Alhamdulillah meriah sikit.

Route perjalanan tak termasuk transit:

1. Kapadokiya(3 hari 2 mlm)

- pusing penuh bandar dia.tak ingat apa nama tempat yg kami pergi.yang aku ingat pergi tempat batu onyx,kilang pottery,open air museum dan kilang wine(pergi sebab termasuk dalam tour).Yang  lain tak ingat.Bentuk muka bumi dekat sini memang superb.Boleh kata paling cantik yang aku sempat pergi.Kalau tak no 1,no 2.Satu lagi tempat yang bentuk muka bumi cantik ialah Pamukkale.

2. Antalya(1 hari)

-Koprulu Kanyon-city center(pelabuhan Mavi Marmara berlabuh)

3. Istanbul(5 hari 4 mlm)

-Blue Mosque-Dolmabahce-Topkapi Palace-Taksim-Hagia Sophia-Grand Bazar-Spice Bazar-masjid2 sejak zaman Ottoman(banyak sangat masjid,tak ingat nama)-Prince Island

4. Bursa(1 hari)

-habis satu bandar tawaf.ada Masjid Hijau,Maqam Osman dan Orhan Gazi(founder of Ottoman Empire) dan beberapa majid lain di sekitar bandar.Ada satu masjid tu Ulu Camii,boleh kata masjid terlawa yang aku jumpa dekat Turki.Setanding ngan kelawaan Masjid Hasan Sani di Morocco.Kalau Masjid Hasan Sani banyak ukiran,dekat Ulu Camii banyak seni khat.

5. Konya(setengah hari)

-Mevlana Mosque-Mevlana Muzesi(tgk dari luar je,x sempat nak masuk sebab tak bukak)-Alaadin apa ntah,tak ingat

6. Ankara(setengah hari)

-Muzeum of Anatolian Civilisation-Kocatepe Camii(diclaim antara masjid terbesar didunia tapi bila tgk Masjid Shah Alam lagi besar)

7. Pamukkale(setengah hari)

-Hieropolis-Travertine-hot water spring

8. Izmir(setengah hari)

-Konak Meydani

Maaf sebab post ni tak cerita perincian setiap tempat,tak larat menaip.Kalau nak tau lebih lanjut,bolehlah cari dekat Google.

Perkara  yang aku nak cerita ttg travel ke Turki yang lepas:

-Perjalanan lebih kurang 12 hari(18/6-1/7) ke Turki menguji survival sebab kali ni takdak orang nak bawak jalan.Masa pergi Syria ngan Morocco dulu ada student sana bawak.

-Ada orang kata payah nak baca peta.Bagi aku ok je.Tak la susah,cuma benci baca peta yang skala dia tak berapa betul.Tensyen tul.

-mula-mula ingatkan Istanbul bandar terakhir kami pergi sebab takut nanti terborong banyak barang dan tak larat nak angkat.Tapi Istanbul jadi kat awal-awal lak.

-sepanjang di Turki,lebih kurang 6 malam (dekat kapadokiya ngan Istanbul) je kot tido kat hotel,malam2 lain semua spent dalam bas je.Jarak antara bandar di Turki yang jauh menjimatkan duit hotel bila kami memilih untuk bergerak pada waktu malam.Lagi pun kalau gerak masa siang,rugi hari sebab malam dah tak jalan,mesti tido.

-pengangkutan awam dekat Turki diakui mudah tapi mahal.kalau teksi lagi la mahal.Dari segi servis lak,bas diorang boleh tahan la best kalau nak banding ngan bas pergi umrah.Ada entertainment dan disediakan makanan.Perjalananan lama tak terasa sangat.

-ada orang kata semua toilet kat Turki kena bayar walaupun toilet masjid.Cuma satu toilet je yg xyah bayar ada kat Istanbul.Tapi aku pi hari tu banyak je toilet masjid tak perlu bayar.Apabila kena bayar,agak mahal la, 1 TL=RM 2.50.Cuba bayangkan kalau kat Jordan tandas kena bayar.Nak tau salah satu pendapat “mesti lagi ramai pancut kat dinding”

-apabila cakap tentang apa orang kata lagi,orang kata Pamukkale xyah pergi pun takpa.Bukan lawa pun.Gambar je yang lawa.Tapi bila pergi bagi aku lawa je.Akhir sekali aku buat konklusi,kata-kata orang tak leh caya sangat.Biar kita experience sendiri baru kita tahu.

-sebenarnya kebab berasal dari Turki.alhamdulillah sempat merasai makanan tradisi Iskender Kebab di tempat kelahirannya,Bursa.

-dah namapun tempat pelancongan,habis diorang (Turki) kaut untung dekat tempat pelancongan.Sekali masuk mesti lebih dari 10 TL=RM 25.Habis poket menipis dekat tiket entrance je.Kalau macam Hagia Sophia ngan Dolmabahce kena 20TL=RM50.Kalau dekat Malaysia jangan harap la nak masuk kalau kena caj semahal ni.

-Bursa,Konya,Ankara,Pamukkale dan Izmir dalam masa 3 hari.Memang best.Baru terasa macam traveler.Setiap bandar hanya ada 4 atau 5 jam je.Pergerakan dan keputusan perlu dibuat pantas.

-orang Turki ni bila cakap,dia ingat kita ni faham bahasa dia.Pakat cakap je.Padahal 1 kalimah pun aku tak dapat tangkap.Nak berurusan kat sana terpaksa macam ayam itik.

-Masa zaman Uthmaniyah dulu,mereka guna pakai bahasa arab.Nak tunjuk betapa berjayanya Mustafa Kamal buang bahasa arab,sekarang ni sangat sukar nak cari orang Turki yang mampu bercakap dalam arab kecuali di bahagian selatan berhampiran Syria.

-dekat Istanbul juga aku berpeluang melawat Body Worlds.Satu pameran anatomy yang menarik.Kalau sebelum ni aku tgk gambar dari Dr.Jamal je,kali ni aku tengok sendiri.

Pengajaran dari travel:

-ke”sekular”an rakyat Turki masih pekat.Bagi mereka yang memahami,tugas besar menanti.

-dapat lebih taaruf dengan travelmate(skema nya ayat ni).masa travel ni kita dapat lebih kenal,mana tak nya,sepanjang masa kita perlu bersama dan toleransi yang tinggi perlu untuk melancarkan perjalanan.Aku ni selalunya suka cakap lepas tanpa fikir,jadi ada kadang-kadang mungkin aku telah menyakitkan hati orang.Sorry guys.Tapi alhamdulillah segalanya tetap berjalan lancar.

-mudahnya segala urusan apabila memahami Islam.

- masa nak balik ke Irbid,kami sedar satu perkara.Kami belajar ngan orang lain camna nak pergi Turki tapi tak belajar camna nak balik.

-perjalanan ke Turki membuktikan aku ni buta sejarah.Lantas aku spent lebih 100TL=RM250 untuk beli beberapa buah buku untuk tambah ilmu.Tapi tak pasti la bila baru boleh habis baca.heeee…..

Perkara lain yang tak berkaitan:

-semester 2 yang mendebarkan telah berlalu.Alhamdulillah semua lepas walaupun cukup-cukup makan je.Masa nak tengok result HLS,bagai nak luruh jantung ni.Fikiran aku masa tu hanya penuh ngan tanggapan negatif je.

-semester ni aku kena ambil Immunology dan Public Health.Untuk ikhtiari pulak aku sengaja ambil subjek yang aku agak tak ramai melayu ambil iaitu animal health.Bukan taknak sekelas ngan melayu,cuma kadang-kadang aku suka lari dari keadaan yang havoc.Rimas bising-bising.Sekali-sekala ok la.Lagi 1,aku nak elakkan banyak berkata-kata.Kalau ramai melayu maknanya aku akan banyak cakap masa nak pergi kelas atau balik.Bila banyak cakap,kemungkinan untuk dapat banyak dosa jugak sebab apa yang keluar dari mulut aku ni 1% je kot yang boleh pakai.

-hari ni dah seminggu kelas summer sem berlalu.Aku pelik,kenapa buku immune aku masih lawa.Dalam kelas aku duduk belakang budak perempuan Malizi dan aku tengok buku mereka telah di”highlight”.Kalau hari tu belajar muka surat 6,muka surat 7 pun telah di “highlight”.Jeles aku,bila la buku immune aku akan penuh contengan juga.

DSCN3086

selesai ringkasan perjalanan 12 hari.nah tengok 1 gambar depan Masjid Sultan Ahmet(Masjid Biru).kalau nak tgk gambar lagi nanti boleh bukak album dalam facebook aku tapi masa aku tulis ni aku belum upload lagi gambar.

3 comments:

  1. kira ang da kenal sgt laaa ak ni fawwaz??? haha.. "mudahnya segala urusan apabila memahami Islam" sampai siang2 + tandas depan mata + boleh amik air smyg dgn sng2 pon nk lg rukhsah kan??? ap punya org daa ak?? hahahahaa

    ReplyDelete
  2. nak tanya. boleh kongsi bajet travel? senior2 kata kalau pergi sendiri lebih murah berbanding pergi dgn syarikat. kalau dgn syarikat around 800jd kan? kalau sendiri?

    syukran.

    ReplyDelete
  3. anonymous:
    sori lambat reply..lama sgt dah x bukak blog ni...:)

    hari tu pergi abeh dalam 700 jd je...
    yg tu pun boleh kata agak boros+kena tipu...

    ReplyDelete

komen dan pendapat amat dialu-alukan..