Monday, November 16, 2009

Nampak Mudah Tapi Penting

السلام عليكم و رحمة الله

Baru-baru ni aku ada mendengar satu peringatan atau dalam bahasa arabnya tazkirah.Isi utama tazkirah tu menceritakan serba sedikit tentang terjemahan dari surah Al-Zalzalah dan surah Al-Qari’ah.Kedua-dua surah ini menceritakan tentang hari akhirat.

Sebenarnya bukan ini yang saya nk kongsi dalam ni.Lepas tu ada sikit tambahan dari orang lain.Tambahan inilah yang menarik bg saya dan nk tulis dalam blog ni.

Antara point tambahan itu ialah,kita kadang-kadang perlu balik kembali kepada pengisian yang begini.Cerita balik tentang bagaimana keadaan kiamat tu.Bagaimana siksaan neraka dan ttg nikmat syurga.Supaya kita sedar balik.Biasa la,makin besar ni,kadang-kadang kita ni sibuk bincang perkara-perkara besar seperti dakwah dan bentuk khilafah,padahal perkara-perkara asas begini kita lupa.Kita ni memang perlu diperingatkan kembali kepada perkara asas begini.Tentang sifat-sifat Allah yang Allah itu Maha Melihat dan sebagainya.Tentang Rukun Iman dan Rukun Islam……

Bila cakap begini baru aku mula terfikir.Padahal penyampaian utama tadi aku terkesan pun.Bila ada tambahan yg kata kita ni perlu diperingatkan kembali yang Allah itu Maha Melihat,membuatkan aku terfikir.Aku tertarik dengan point ni.

Memang betul,bila makin besar ni,jarang orang nak sebut balik benda ni dan ingat balik perkara ni.Kononnya dah hebat la.Yang tu zaman sekolah rendah.Padahal yang zaman sekolah rendah itulah yang penting.Keyakinan kita kepada asma’ Allah perlu direfreshkan supaya bertambah keImanan kepada Pemilik kehidupan ini.Manusia ni mudah lupa dan alpa.Berapa ramai antara kita yang masih ingat akan asma’ Allah.Saya sendiri secara jujurnya pun makin lupa.Tak kisahlah jika terlupa.Ia bukan sekadar perlu bermain di mulut tapi yang utama penghayatan kita.Makin berkurang atau makin bertambah.Ini yang penting dan perlu kita semak kembali.Cuba kita duduk sebentar dan renung yg tersiratnya.

Dalam usaha bina menara KLCC contohnya,berapa dalam cerucuk yang perlu ditanam untuk menstabilkan bangunan yang bakal dibina.Kalau asasnya dibuat sambil lewa,alamatnya bangunan yang bakal dibina tak tentu siap dan jika siap pun tak tentu boleh tahan lama.Begitulah jika nak bina bangunan ummah,sudah pasti memerlukan asas yang lebih kukuh kerana binaan ummah bukan main-main dan bukan kecil.

1 comment:

  1. betul tu Fawwaz..
    kita bukannya kene sesekali peringatkan tentang benda2 ni, malah kene SELALU.
    Kalau kita berdakwah tanpa diperingatkan tentang ni, mcm main bola tapi takde piala kemenangan. main, tapi akhirnya rasa bosan sebab tak dapat hadiah.

    ReplyDelete

komen dan pendapat amat dialu-alukan..