Monday, November 30, 2009

ADHA 1430

السلام عليكم

كف حالك؟

كل عام و انت بخير

Bagi aku raya tahun ni boleh kata ‘best’.Ramai juga orang kata raya tahun ni lagi best.Suasana raya dapat dirasai walaupun berada jauh dari bumi Malaysia.Takbir rumah ke rumah,ada open house,melapah daging korban,makan sup tulang.Lebih kurang macam Malaysia la.Raya di perantauan tak terasa.

Sebenarnya statement di atas hanya bagi sesetengah orang sahaja dalam masyarakat melayu di tempat aku belajar ni.Ada juga yang tak sempat nak merasai suasana raya malah ada yang sehirup sup tulang pun tak sempat dimakannya.Alhamdulillah aku sempat.

Aku juga raya tahun ni macam tak raya.Bermula dengan raya pertama,aku terlepas solat raya walaupun masih berkesempatan tapi disebabkan pening2,aku malas pegi.Lepas tu aku terlepas pula takbir rumah ke rumah.Orang buat makan-makan juga aku terlepas.Orang melapah pun aku tak turut serta.Orang sibuk memasak hidangan untuk raya, rumah aku tahun ni tak buat apa-apa.Semua ni membuatkan aku jeles.Boleh kata raya adha tahun ni macam tak raya.

Walaupun kali ni aku terlepas banyak perkara,Allah itu maha Adil,banyak perkara lain yang aku dapat.Kebanyakannya semua pengalaman baru.

Dalam kesibukan ahli2 Permai lain nak pergi bertakbir di rumah pelajar perempuan selepas solat sunat raya,aku dan beberapa orang terpaksa pula bergegas ke ladang dan kemudiannya ke Husun.Dari pukul 8 hingga hampir maghrib aku tidak berada di Irbid.Salah satu pengalaman menarik beraya di perantauan yang banyak orang tak rasa.

Paling menarik aku rasa,aku berkesempatan untuk melakukan ziarah ke mukhayyam Irbid.Jika sebelum ini aku bayangkan lain,bila pergi baru aku tahu keadaan sebenar.Mukhayyam tu kalau tak silap wujud sejak 1951.Kira dah lebih 50 tahun mereka disini.Penduduk di situ dikatakan 24 000 orang.Dari segi fizikalnya keadaan mereka agak baik.Bukan seperti yang dibayangkan mereka tinggal dalam khemah atau seumpamanya.Ada juga yang masih kurang bernasib baik fizikalnya,ada yang hinggakan 15 orang tinggal dalam rumah 3 bilik.Jangan juga tertipu luarannya,rumah mereka semua nampak sama dari luar, tapi dalamnya lain.Ada yang betul-betul setinggan dan  ada juga yang luar setinggan dalam kondo.

Pertama kali ziarah ke sana,boleh rasa kelainan seperti ketika menziarahi bumi Dimasyq Syria.Kebanyakannya baik2 belaka.Namun mereka juga tidak terlepas dari serangan jahiliyah dan ada yang sudah tertipu dengannya.Bukan masyarakat arab yang akan mengembalikan Islam.Mereka yang berIman dan bertaqwa yang akan mengembalikan Islam tidak kisahlah apa bangsa sekalipun.(moga kita digolongkan dalamnya)

 P8250117

P8250098

 P8250110

Berkenaan dengan mukhayyam,pelbagai perkara yang aku belajar.Aku sebenarnya ditugaskan untuk buat video berkenaan sumbangan ahli PERMAI kepada mukhayyam tersebut,jadi ini kali pertama aku cuba mengedit video.Entah ok entah tidak kena tanya orang lain.Bagi aku puas hati la juga setelah sehari saja masa yang ada.Alfu syukran aku nak ucapkan kepada 2 orang member disini,Abdullah dan Hashemi sebab banyak sangat tolong aku dalam minggu ni.Aku taktau nak balas ngan apa.Hanya Allah yang mampu balas korang berdua.Terima kasih bebanyak.Terima kasih jugak kepada Hidayat dan lain2.

Diharapkan selepas ni aku diberi kekuatan untuk meneruskan perjuangan sebagai pelajar JUST setelah hampir 2 minggu aku tak study apa2 kecuali untuk exam minggu lepas(yang tu pun main-main).Minggu depan exam kedua akan bermula.Oh tidak!!!!  Dah banyak masa aku buang selama ni.Pathology akan mula dulu.Inilah subjek yang aku dapat paling rendah masa 1st exam.Kalau orang lain Patho mereka boleh sikit,aku yang tu lah paling rendah(padahal subjek lain pun rendah gak).

No comments:

Post a Comment

komen dan pendapat amat dialu-alukan..