Wednesday, September 16, 2009

Yang Senang Itu Susah


Dengan nama Allah yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang...

Mungkin post ni agak out of date sikit,tapi biarlah.Sejak akhir-akhir ni aku dah boleh agak perkara apa yang nak dibualkan bila dihubungi member2 JUST 08.Soalan yang tak boleh lari iaitu

"berapa muaddal ko??"
"sapa yg dpt deanlist ea??"

Inilah soalan paling kerap ditanya bila dihubungi.Ada masa2 tertentu naik menyampah jugak tambah2 bila baca komen dekat shoutbox buletinkita.Aku pun mungkin macam tu jugak bila buzz member2 lain.Sikit2 tanya pasal result.Kalau di shoutbox blog buletinkita pun boleh lihat,masing2 pakat tertanya-tanya result member2 lain dan sapa dlm kalangan JUST 08 yang muaddal sanawi dia mumtaz.Dan aku ni kekadang jenis x kisah kalau org tau markah aku kalau aku tau org tu akan bgtau jugak,dan kekadang jenis kisah kalau org tu berat nk mampuih bgtau markah.Dan aku tau selalu nya yg berat nk bgtau ni ialah skorer krn mereka nk jaga hati dari sebarang penyakit takbur dan riak.Aku ni jenis average.Beruntung aku dapat member2 mcm ni.

Ketika kami mula memasuki fasal soifi(summer sem),kami telah diberi peringatan,nasihat dan tunjuk ajar dari senior2 tentang apa yg kami bakal tempuhi dan bagaimana caranya.Dan rata-rata orang mengatakan subjek pada fasal soifi lebih mudah dan masa nilah nak cover balik muaddal(peratus) subjek di fasal lain.Ntah kenapa aku sekali lagi apa yang dikatakan senang menjadi susah keatas aku.Banyak yg mengatakan biochem lebih mudah dari organic chemistry dan kalau subjek natural resources pulak boleh skor 100.Tapi bila dinisbahkan pada diri aku,yg sebaliknya berlaku.Bagi subjek natural resources,dpt 80 pun dh kira untung.

Ketika final exam biochem yg lalu,boleh dikatakan tiada satu soalan pun yang aku konfiden dengan jawapannya.Semua aku pakat hentam dan keputusan final tentulah tidak cemerlang dan alhamdulillah lepas separuh.Aku rasa kemungkinan besar doktor bagi bonus.Inilah subjek yg dikatakan lebih kurang macam subjek anatomy.Kena banyak hafal.Awal-awal lagi dh agak mesti lagi susah walaupun orang kata senang.

Aku ni sebenarnya bukanlah jenis yg kuat mengingat dan mudah memahami pelajaran.Tu pasal kadang-kadang aku rasa aku ni x layak pun dgn markah yg aku dpt.Aku ni bila org tanya satu apapun payah nk jawab tapi dlm exam alhamdulillah Allah masih beri sama ngan org lain.Tak tau la ni istidraj ke apa.Kalau istidraj minta dijauhkan dari Allah.

Di atas ni cerita pertama yg berkaitan tajuk.Ni ada cerita ringkas yg kedua:

Dulu,seorang murabbi aku selalu quote kan kata-kata "kenikmatan tidak akan diperoleh dengan kenikmatan".Lebih kuranglah jugak dengan peribahasa melayu yang mengatakan "bersusah-susah dahulu,bersenang-senang kemudian".Bagi manusia yg dikurniakan Allah akal kpdnya,tentu kita dapat fahami maksud di sebalik ayat ini.

Umumnya,manusia selalu melihat kesenangan yg diperoleh tanpa memandang kesusahan yg diperoleh untuk mencapai kesenangan itu.Manusia selalu memandang natijah tanpa mengkaji prosesnya.Sudah menjadi sunnatullah,kejayaan tidak akan diperoleh dengan bermalas-malasan.

Begitulah dalam mencapai syurga Allah,Allah menuntut pengorbanan setiap apa yg terdapat pada diri kita.Bermula dari harta hinggalah nyawa.Barulah dapat merasai nikmat syurga.Syurga itu mahal harganya dan dan kita juga perlu bayar dengan harga yg mahal.Jalan menujunya tidak mudah yg disangka.Seperti yg selalu dikatakan ulama' abad ini, jalan tarbiyah tidak dihampari dengan karpet merah tapi dibentangi dengan onak dan duri.Pelbagai kesusahan perlu ditempuhi utk mencapai kesenangan yg hakiki.

Satu hadis Rasulullah yg maksudnya Islam diakhir zaman bagaikan bara api.Cuba kita pegang bara api,berapa lama boleh tahan.Begitulah Islam pada zaman kini.Untuk iltizam dan tunduk patuh pada suruhan dan larangan Allah bukan sesuatu yg mudah.Nafsu dan syaitan tak pernah penat sentiasa menyuruh kita bertindak sebaliknya.Kita perlu sanggup beri apa yang kita ada utk iltizam dlm jalan Islam seterusnya menuju ke arah redha Allah.

4 comments:

  1. assalamualaikum...post yang bes gakkk.samalah macm kita belajaq dr kesilapan lalu..good luck

    ReplyDelete
  2. Salam,

    Abang Fawwaz, saya x pergi pon
    Ceramah senior utk BIochem, dgn
    VB dgn NR, sbb sy x amik NR! hahaha!
    Tidor lagi best la,

    semua main secret2 jeh result,
    macam Akhawat la plak, adoi...

    ReplyDelete
  3. saya:
    waalaikumsalam

    Murfsyeed Semat:
    wslm.ak rasa aku ni bkn jenis yg payah nk bgtau markah pun.cuma kalo bila sesetengah org tu berat nk bgtau atau dok cakap rendah2 saja padahal tinggi,tu yg ak malas nk habaq.

    lagi satu,aku rimas bila ada org guna anonymous tanya markah org lain.Kot la nk pekenal diri.

    p/s:ak dgr ko dpt tinggi gak muaddal sanawi,tahniah la abg murfsyeed semat

    ReplyDelete
  4. Kebetulan jeh aku dpt tuh,
    Padahal markah Food dgn VB aku
    xdelah dapat support, jatuhkan markah adalah, tp xpe,
    tahun depan kita buat yg lebih baik.

    Besides, buat apa kejar Glory?
    yang penting gembira dan bahagia
    di samping keluarga, rakan, dan awek (kalau ada) ha ha ha!

    ReplyDelete

komen dan pendapat amat dialu-alukan..