Tuesday, September 29, 2009

Setahun Jagung


(dialog dibawah berkemungkinan ada unsur tokok tambah)


"nta skrg ni kt msia ke??"
"knp balik xbgtau??"
"bila nta balik??"
Inilah antara reaksi shbt2 aku bila aku contact atau jumpa mereka sekembalinya ke Malaysia.Alhamdulillah aku diizinkan Allah utk bertemu beberapa org shbt aku sepanjang cuti sebulan ni setelah aku merantau sekejap ke Perlis dan Kuala Lumpur.Kpd shbt2 Matri Gen13 yg sempat ku temui,ana amat seronok dpt jumpa antum.Aku mmg xbgtau sesapa pun aku akan balik tahun ni.Cuma family aku je yg tau.Bukan apa,malas kecoh.Bukan ada apa pun.Bila shbt aku tanya "bila balik msia??",aku pun jawab "knp tanya camtu,x pergi mana2 pun camna nk balik." hehe...

"laa,nta ada sini,bila balik?"
Ini pulak respon ustaz Abdul Hadi bila terserempak dgn aku di Matri.Mana tidaknya,2 minggu sebelum tu aku baru jumpa beliau di Jordan semasa beliau singgah sebentar di Jordan sebelum menuju ke Makkah.Dikatakan ustaz2 aku menaruh harapan yg tinggi kpd lepasan khassah(tingkatan 6) yg kini menuntut ditempat yg sama dgn aku tetapi berlainan universiti.Disebabkan itu ustaz2 aku sanggup singgah sebentar di Jordan utk lihat anak murid mereka.Tetapi aku bukanlah dlm golongan itu,aku cuma tercampak ditempat mereka diletakkan.Bila jumpa kali ni,dia dh cam aku dan siap tahu nama aku.Masa kt Jordan,beliau xbrp cam.Habis di sebut nama aku ketika sesi ceramah selepas iftar jamaie Matri.Segan aku masa tu.Biasalah aku,low profile.

"nta sambung blajar mana skrg??"
Ini pulak pertanyaan junior di Matri.Ramai yg aku sudah x cam.Semua dah membesar dan berubah fizikal.Bila depa tanya mcam ni,aku pun jawab "x mengaji mana pun".Bila depa paksa lagi,aku pun jawab "mengaji dekat UST(uni sc n tech)".

"dah balik ke makhluk ni"
Ini pula reaksi tok aku bila aku jumpa dia setealh setahun x jumpa.Mula2 tok aku ingat abah mak aku dtg macam biasa je,rupanya aku ada sekali.Inilah satu2 nya tok aku yg masih hidup.Moga Allah berkati umur beliau.

"macam mana cerita orang Jordan?"
Ini pulak pertanyaan pak sedara aku kpd ayah aku.Ayah aku balas "tu dia" sambil menunjukkan ke arah aku.Barulah perasan aku ni ada kt situ.

"macam dh duk lama kt Jordan"
Ini adik aku yg cakap bila aku cerita serba sedikit keadaan di tempat aku belajar.Hampeh betul dia ni...

"tu sapa?"
Ini pulak pertanyaan kawan2 mak aku.Walhal mereka mengenali abg2 aku.Dikatakan aku ni agak bertubuh kecik.Aiyo,ingatkan badan dah makin besar sikit lepas makan byk kt Jordan.

"macam mana kt Jordan??"
"bes x duk sana??"
Ini soalan paling famous yg ditanya dan soalan ni yang susah aku nk jawab.Sapa boleh tolong aku jawab??

Sebenarnya skrg ni xda idea nk tulis apa.Ditambah dengan masalah dalaman,lagi menyebabkan aku malas.Last2 dpt idea nk tulis seperti diatas.Jadi apa pengajaran yg kita boleh dpt dari atas:

-jgn balik bila baru setahun merantau ke negara orang...hehe


Sebelum terlupa,nk mengucapkan SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMENANGAN kpd mereka yg berjaya menundukkan nafsu utk dijadikan bekalan 11 bulan kemudian.Taqabbalallahuminna wa minkum..
Bak kata orang zaman lani, "puasa sebulan,raya pun sebulan la".Betulke??
Fikir2lah sendiri.Jadi rasanya masih belum terlambat ucapan ni.

1 comment:

komen dan pendapat amat dialu-alukan..