Friday, August 7, 2009

Ramadhan Dekat Dah Ni...

 

بسم الله الرحمان الرحيم

Alhamdulillah dengan izin Allah,Ramadhan yang ditunggu-tunggu oleh umat Islam bakal tiba.Dan jika masih dipanjangkan umur nanti,aku akan ber "Ramadhan" kali kedua di bumi Irbid,Jordan.

Bila nak tiba Ramadhan,ini juga menunjukkan hampir setahun aku bermusafir ke sini.Setahun boleh kata satu tempoh yang agak lama dan selalunya expectation orang tentulah orang macam aku dah mantap habis.Aku pun ingat macam tu dulu.Tapi apa yang berlaku kat aku bukan seperti yang dibayangkan dan diimpikan.Aku pun tak tau apa yang dah aku cuba buat sepanjang musafir disini.Memang betul la impian takkan jadi kenyataan kalau tak cuba realisasikan.

Terbuktilah Iman itu bukan satu angan-angan,tapi sesuatu yang diyakini dalam hati dan dibenarkan dengan amalan.

Kalau tahun lepas aku fikir tahun ni aku nak tingkatkan persediaan diri sebelum masuk Ramadhan sebab tahun lepas aku menyambut Ramadhan dalam keadaan yang agak kalut sebab nak prepare untuk fly.Maka tahun lepas aku tak bersedia sangat untuk Ramadhan.Ingatkan tahun ni lebih bersedia tambah-tambah akan duduk Jordan setahun.Tapi kali jni serupa jugak macam tahun lepas.Lip lap lip lap,dah separuh syaaban berlalu.Setengah bulan lagi Ramadhan akan tiba.Tapi tak rasa apa pun.

Dah nak dekat setahun aku duk sini.Solat bukannya bertambah khusyu',hati bukan makin sensitif dengan dosa.Mohon Allah beri aku kekuatan.

Bila dengar nasyid kat atas,sayu aku bila kaitkan dengan diri aku.Baru-baru ni aku ada dengar penyampaian tentang 'umat yang berada di persimpangan'.Penyampaian yang lebih kepada muhasabah.Jika aku yang menerima dan mempunyai sikit fikrah Islamiyah turut berada dalam persimpangan,sapa yang nak bawa ke arah jalan yang betul.Takkan nak biar Allah gantikan dengan orang lain??

Kekuasaan Allah tidak sekali-kali akan berkurang jika kita lemah,kekuasan Allah juga tidak akan bertambah kalau kita kuat.Tapi kita yang mengharapkan rahmat-NYA.Allah boleh memilih orang lain kalau kita memilih untuk berada di persimpangan.

Kepada sesiapa yg terbaca post kali ni,aku nak pesan satu perkara untuk diri aku dan semua,kita sebenarnya masih belum terlambat selagi malaikat maut belum menjemput kita.Tetapi kita tahu ke bila malaikat maut nak jemput kita??(kalau tau mai habaq kat aku)

اللهم بلغنا رمضان~~

(maafkan lagi sekali keluhan)

2 comments:

  1. untungnya belajar di bumi
    Islam..nak nangis baca..
    doakan ana x terus hanyut..
    dan dapat menempuh Ramadhan dengan
    penuh keimanan.

    ReplyDelete

komen dan pendapat amat dialu-alukan..