Monday, June 29, 2009

Selesai Fasal Thani

 

بسم الله الرحمن الرحيم

Alhamdulillah aku selamat sampai di bumi Irbid setelah keluar lebih kurang 10 hari untuk menunaikan umrah.Sudah semestinya banyak perkara yang mengujakan berlaku.Dapat solah di haramain merupakan sesuatu yang amat istimewa.kalau dulu aku menyangka aku akan hanya berpeluang ke haramain bila dah tua sikit,tetapi dengan izin Allah aku dipermudahkan untuk ke sana ketika masih belajar.Bagi sesiapa yang masih belum tahu,Jordan dan Saudi merupakan berjiran.Jordan di utara Saudi.Walaubagaimanapun,perjalanan pergi ke Madinah mengambil masa sehari dan dari Madinah ke Makkah lebih kurang 6jam.Jadi kalau dari makkah ke Irbid kira sendiri la.Sakit punggung jugak duduk lama2 dalam bas tu tambah2 bila balik.30 jam dalam bas.Foto0087 baru lepas buat umrah

Foto0082belakang masjid nabawi

Foto0096 Gua Hira’.(Membuktikan betapa Rasulullah seorang yang kuat tubuh badannya)

Satu perkara yang aku nak kongsi di haramain jgn risau jika tak mampu berbahasa arab.Kebanyakan peniaga di sana mampu berbicara dalam bahasa melayu.Jadi jgn risau.Tapi ia merupakan satu yang tidak disenangi kami budak2 Jordan,bukan apa,dah biasa terlepas cakap kat kedai di Jordan.huhu.Kat Jordan ni selamber je cakap bila barang mahal ke x menarik ke.Kat haramain jgn la buat perangai camtu.Depa faham apa yg kita cakap.Banyak kali la jugak aku terlepas cakap.Mujur peniaga tu tak marah-marah,peniaga pun tau buat apa marah,nanti kami x beli kat kedai depa.

Banyak kenangan berharga sepanjang disana.Dan aku tak berniat untuk menulisnya,biarlah ia dalam memori otak ni saja.Cuma satu perkara aku nak cakap dan pesan,

“Tempat tak dapat menyucikan seseorang”

Fikir-fikirlah sendiri.

……….

Ok dah sikit tentang umrah.Aku tengok ramai yang excited gila bila dah nak sampai Irbid.Aku bukan excited apa,x sabar2 nak tengok markah second sem.Sampai saja bilik,terus bawa keluar laptop dari tempat sorok.Alhamdulillah,aku redha dengan apa yang aku dapat.2nd sem ni tak la secemerlang 1st sem.Tapi bagi aku kira boleh tahan la.Aku kadang-kadang rasa kesian jugak dengan beberapa orang member aku kat sini.Aku ni bukan jenis yang rajin sangat dan buat nota apa yang aku baca.Bila kelas organic chemistry(OC) buat kat rumah aku pun,aku duk dalam bilik dan x join kelas.Orang lain sibuk buat nota anat,aku sibuk entah apa-apa.Aku pun x pasti camna cara aku study.

Aku bukan nak perkatakan tentang markah tinggi atau x,aku cuma nak banding apa yang dapat dan apa yang di target.markah member aku lagi tinggi dari aku cuma ada beberapa orang member aku yang target dia tak tercapai.Aku bila dapat 80 pun dah kira tinggi,member2 aku sini kalau 97 pun rendah lagi sebab depa target 100.hhahha..Aku macam pernah cakap dulu,aku tak letak target markah.kalau ada pun bukan itu yang utama.Aku ada target tersendiri yang tak boleh ditulis disini,takut riak nanti.Inilah yang dikatakan rezeki.Sudah pastilah sesiapa yang lebih usahanya dan lebih ikhlasnya lagi tinggi disisi Allah banding orangh macam aku yang malas ni.Jadi nasihat aku,janganlah pandang sangat dengan markah tu (walaupun kekadang aku pandang gak) dan kena ingat,Allah takkan hampakan hambaNya yang berusaha dan bertawakkal.

Tawakal kita pada Allah bukan pada usaha.Ada seorang senior sekolah menengah aku dulu,kalau tak silap Abang ‘Amru Irfan,dia pernah sebut dalam majalah sekolah,

“janganlah merasa cukup dengan usaha kamu,nanti kamu akan tawakkal pada usaha bukan pada Allah”

Akhir-akhir ni aku selalu terjumpa orang kata bersangka baiklah dengan Allah.Aku pun nak pesan jugak dekat diri aku terutamanya,marilah bersangka baik dengan Allah.Semua datang dari Allah.Untuk berusaha pun Allah yang bagi.Mampukah kita berusaha kalau Allah tak izin.Bak kata Ibnu Qayyim nak bersyukur tu pun Allah yang bagi.(pandai2 la korang kait)

Masa mula-mula masuk 2nd sem dulu,kami ditakutkan dengan subjek OC yg dikatakan killer subject.Cuak gak masa tu.Tapi bila dah habis sem,sebenarnya subjek OC lah yang paling senang kalau nak compare dengan subjek lain.Sampai post ni ditulis aku masih pelik,kenapa senior kata OC susah.Padahal yang tu la markah aku paling tinggi banding ngan subjek lain.Bagi aku anatomy la yang paling susah sebab subjek tu aku dapat lowest.Tahun-tahun depan aku nak bgtau junior,skor leklok dalam OC.Subjek ni agak kurang susah banding ngan subjek lain.Betul x,sapa setuju???

Aku bila tengok markah OC sendiri pun terkejut.Bukan terkejut sebab rendah sangat.Terkejut sebab x sangka aku dapat macam tu.Dah la OC dalam kelas aku tak faham apa sejak 2nd exam hari tu dan sejak 2nd exam dulu juga,aku tak pernah pun study OC sampai la lepas final exam anatomy.Yang tu pun ada 2 hari ja.Dan hari terakhir baru aku nak pulun.Terima kasih Afnan sebab banyak ajar aku.Aku memang buat macam ni sebab carry mark aku untuk OC agak ok,maka aku tumpu lebih sikit untuk yang aku lemah walaupun hakikatnya tak tumpu lebih pun.Ingatkan buat macam tu supaya aku boleh baca anatomy lebih sikit,tapi bila tengok buku Tortora yang tebal,hilang keinginan membuak-buak untuk baca.Akhirnya aku baca mind map doktor saja dan lecture note.Hasilnya pun x cemerlang sangat kalau nak compare dengan orang lain.Tapi bagi aku ia tetap sesuatu yang cemerlang.OC aku pun sebenarnya bukan tinggi sangat,cuma bagi aku tinggi.

Peristiwa ni hampir sama dengan masa tingkatan 4 dulu.Orang pakat kata add math susah gila nak mampuih,tapi subjek tu la yang aku paling ok.Yang orang kata susah tu la yang aku ok sikit.Jadi aku rasa aku menemui satu lagi teknik untuk skor.Kalau dulu (lepas ni boleh buat buku tips belajar..hahaha) aku pernah bgtau supaya jangan target tinggi,kali ini aku nak nasihatkan anggap semua subjek susah,baru boleh skor.Bila kita anggap susah,kita akan usaha lebih sikit dekat subjek tu.Dan bila skor subjek susah macho sikit walaupun subjek orang kata senang kantoi..hahaha.

Mungkin orang lain kata kita kena set minda kita positif.Anggap perkara tu senang.Kalau anggap susah,kita dah beri tanggapan negatif terhadap diri kita.Mungkin betul.Kalau sapa yang beranggapan begini,buat macam ni,anggap subjek yang susah tu senang dan luahkannya pada orang.Maka kita kan berusaha untuk menjadikan subjek tu senang walaupun pada hakikatnya susah.Takkan bila kita dah cakap senang dengan orang lain,kita tak nak buktikannya senang kan??

Inilah sikit yang boleh aku kongsi.Baru-baru ni jugak seorang sahabat aku Syed Fathi telah berlepas ke negara Rusia(aku x ingat kat mana) untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang handasah (sapa xtau cari dlm kamus).Selamat bermusafir menuntut ilmu wahai sahabatku,bertambah lagi duta Islam ke bumi Rusia.Pesanku cuma (perkara ini juga ramai pesan kat aku) jaga Iman dan jangan lari dari tarbiyah.Jangan lupa core business kita yang selalu dipesan Cikgu Abduh terutamanya.Anytime,anywhere,tugas kita DnT.ok,salam perjuangan…

No comments:

Post a Comment

komen dan pendapat amat dialu-alukan..