Sunday, May 24, 2009

Catatan Hujung Minggu

Erm..macam mana nak start cerita…minta maaf la kalau tak jelas apa yang ditulis, aku tulis ni rasanya dalam keadaan yang letih dan nak cepat.

Ok,hujung minggu baru-baru ni,aku dengan beberapa member aku disini telah pergi berjalan-jalan ke selatan Jordan,apa lagi kalau bukan Aqabah.Perjalanan yang tak dirancang sangat.Siang tau kena pergi,malam bertolak dah.Sebenarnya,kami nak hantar seorang brader yang datang dari Dublin ke Mu’tah.Jadi alang-alang dah sampai Mu’tah,depa ajak pegi Aqabah terus.

Yang menariknya,kami pergi ke sana dengan menggunakan kereta sewa.Fuh pengalaman yang sangat menarik.Mula-mula,masa seorang member aku (Fazli) ajak pegi Aqabah dengan kereta,terkejut jugak aku.Tanya dia,sapa yang pergi sekali.Nama yang dia sebut,semua budak 1st year.Habis tu aku tanya dia,sapa nak drive,dia balas balik “ko tau drive kan”.Aku cakap la,aku ada lesen tapi bukan tahu sanagt pun.Ada lesen tak bererti pandai drive.Dah lah perjalanan jauh dan kat Jordan ni,driver sebelah kiri.Bukan macam Malaysia.Ini yang membuatkan aku berfikir sekejap untuk pergi atau tidak.Akhirnya aku pun setuju la.Dan Fazli pun cakap,takpa kalau tak biasa memandu kat Jordan,malam ni kita biasakan.

Sekarang nak cerita sikit tentang perjalanan kami.

Awal pagi Jumaat lebih kurang 2 pagi,kami memulakan perjalanan.Konvoi 2 buah kereta.Semua dalam kereta 1st year dan brader Dublin.Kereta 1st,Ziya,Muhd,Rozail dan brader tu.Kemudian kereta kami, aku,Fazli,hilmi,Ideris dan jugak Luqman.Hala tuju pertama kami ialah Mu’tah.Kereta mula-mula dipandu oleh Fazli,tapi disebabkan skill memandunya yang diragui,Ideris pun ambil alih.Dia memandu sepenuhnya ke Mu’tah.Perjalanan yang ambil masa lebih kurang 5 jam campur berhenti solah.

Sampai di Mu’tah kami singgah rumah pelajar sana.Kemudian kami pusing-pusing wilayah Karak yang hampir dengan Mu’tah.Masa ni,Hilmi pula ambil alih sebagai pemandu.Kami singgah sebentar di Qal’ah Karak.Satu lagi binaan batu.batu,batu,batu….

Dah boring melihat batu.Kami pergi situ pun nak teman brader tu.Kemudian,kami pergi pulak ketempat yang dikatakan penduduku tempatan sini sebagai Makam Nabi Nuh as dan dan kapal Nabi Nuh.Tempat ni dikatakan tak la tepat sangat.Kalau tak silap,kapal Nabi Nuh juga dikatakan di Turki.Tapi,penduduk sini kata,

“mana ada,Nabi-nabi semua berasal dari sini tanah syams.Yang dekat Turki,Iraq ke apa-apa pun tak betul.Sini yang betul”

Biar depalah.Asalkan ambil pengajarannya.Kalau nak berbangga dengan tempat saja,buat apa.Bukan Allah hitung pun.

Disebabkan masa tak sempat dan hampir nak solah Jumaat,hanya 2 tempat itu saja yang sempat kami pergi.Memang kami boleh jama’ saja,tapi kami memerlukan travel guide dan travel guide kami pelajar Mu’tah dan dia perlu solah Jumaat.Maka kami pun meneruskan perjalanan ke Aqabah.Berader Dublin tu kami tinggalkan kat sini.Sebelum terus ke Aqabah,kami pergi balad Mu’tah sekejap untuk beli bahan untuk di BBQ kan.Selepas tu baru ke Aqabah.Kali ni giliran aku pulak untuk memandu.

pemandu berhemah

Sebenarnya,sepanjang perjalanan, inilah detik yang sangat menarik untuk dijadikan kenangan.Memandu di negara Jordan.Aku dekat Malaysia pun tak pernah bawa sejauh ni.Mu’tah ke Aqabah lebih lebih daripada 300 km.Jarak yang agak jauh untuk aku yang bertaraf amatur untuk memandu.Alhamdulillah,sampai jugak ke Aqabah petang Jumaat setelah lebih kurang 4 jam memandu.1st time aku bawa lama-lama dan kat Jordan pulak tu.

Kami pusing-pusing dulu bandar Aqabah sebelum ke pantai.Aktiviti kami di Aqabah hanyalah mandi dan BBQ ayam dan ikan.Lagi satu yang sangat menarik,kami di Aqabah tak sewa bilik untuk bermalam.Biasala,nak kurang bajet.Kami hanya tidur pantai dengan berlapikkan pasir,berbumbungkan langit dan berbantalkan beg baju.Pergh…sejuk gila.Walaupun pada musim soifi (summer),angin kuat tetap menyejukkan.Tak dapat tidur dengan nyenyak sangat disebabkan angin yang kadang-kadang turut membawa pasir pantai.Tapi ia tetap best.

Pagi-pagi lagi lepas subuh,kami pun bertolak ke Amman untuk join sekali batch kami buat program main paintball.Kali ni,aku resign sebagai driver.Hilmi ambil alih untuk ke Amman.Tempat yang sesak-sesak,semua bagi Hilmi..huhu.Perjalanan ke Amman hanya 4 jam.Sampai Amman lebih kurang pukul 10 pagi.Paintball start main pukul 12.Dekat Amman,kereta yang aku naik dengan kereta lagi satu terpisah.Maka, kami xda peta,ni 1st time memandu di Amman,kami pun sesat.Lebih kurang 2jam la jugak kami kat Amman cari jalan ke tempat main paintball.Setelah bertanya sana sini dan beberapa masalah,kami smapi jugak ke tempat main paintball.Kereta lagi satu dah sampai lama dan rombongan naik van dari Irbid pun dah sampai lama.Kami pun suruh depa start main.Kami dah lambat.Taknak depa tunggu.

Teringat kata-kata Ideris dalam kereta yang berbaur kemarahan,

“kami taknak main,korang start dulu,aku tengah pening ada masalah dan jangan  call kami lagi.”

(lebih kurang la setelah diedit)

Pelbagai peristiwa menarik sepanjang perjalan ke tempat main paintball. Peristiwa yang aku rasa aku ingat sampai bila-bila.Antaranya,nak mencari tandas.Bila tak jumpa akhirnya pergi kedai makan,beli air mineral sebotol dan minta tumpang tandas.Kemudian nak cari setesen minyak pulak.lampu amaran dah nyala.Jumpa setesen minyak,takda elektrik pulak.Stesen yang kedua baru boleh isi.Sebenarnya banyak lagi peristiwa menarik sepanjang perjalanan ke tempat main paintball,tapi aku tak larat tulis kat sini.Semua peristiwa benar-benar menguji.

Bila sampai kat tempat main paintball,ingatkan depa dah start.Rupa-rupanya,depa tak start lagi.Tunggu apa lagi,join sekai la.Ni jugak merupakan 1st time aku main paintball.Banyak betul 1st time dalam picnic kali ni.Best la jugak main paintball ni tambah-tambah bila dapat tembak orang.Setahun sekali ok la.Mahal…

Lebih kurang pukul 3 game pun habis.Kami yang naik kereta nak balik terus ke Irbid,member yang naik van nak pergi Mecca mall dulu.Entah apa yang best dekat Mecca Mall pun aku tak tau.Hanya sedap mata memandang,barang-barang kat situ,mahal sangat.Tak berbaloi.

Sekali-lagi kami 2 buah kereta terpisah.Penat juga nak mencari jalan balik.Tapi alhmadulillah,jumpa juga.Ideris ambil alih sebagai driver pulak kali ni.Bersyukur aku,kereta kami ada 3 driver kalau nak banding dengan kereta satu lagi yang hanya 2 orang dalam tu ada lesen.Tak la penat sangat.

Akhirnya sampai balik   Irbid yang kucinta dan rindu pada petang Sabtu.Perjalanan yang memenatkan fizikal dan mental.Alhamdulillah hari ni Ahad dan esok Isnin aku cuti.Ada la jugak masa untuk rehat dan study kalau aku rajin.Selalunya malas.

Dah setakat ni catatan hujung minggu aku dalam kesibukan orang lain prepare for final exam.Sekali lagi minta maaf kalau tak banyak gambar.Kamera bawa tapi bateri buat hal pulak.Kena pinjam kamera kawan.

Kepada yang naik kereta sekali dengan aku,  Ideris, Hilmi dan Luqman.Korang memang best.

IMG_2881 dekat pantai Aqabah.Ideris tiada dalam gambar.

Nak bgtau  sikit tentang final exam sem kedua ni:

Histology-2 Jun ---->tak tau lagi dah lulus ke belum

English-6 Jun   ---->dah lulus

Physiology-10 Jun  ---->dah lulus

Anatomy-13 Jun    ---->tak cukup lg untuk  lulus

organic chemistry-16 Jun    ---->dah lulus

Takkan nak lulus saja.Doakan aku cemerlang tau.Kepada JUST 08,buat yang terbaik semua.

1. sebagai org pertame komen... ak copy konye cite sbb ak nk simpn. -hilmi-
    Pndai la ko :p

2. wa~
    gambo aku takde.haha...
    n satu lg aku baru terpasan, gambo aku ngah drive takde ek?huhu..
    takpe la..

yg pnting kite sume slamat.
    gonna miss dat moment.yeke?hek.

3. xda gambar??
    xpa..
    nnt kita sewa lg..
    lepas tu tangkap gambar byk2..hehe

4. hilmi n siredi dan komen...
    huhu, aku tertunggu2 komen dari luqman plak..
    haha

komen dan pendapat amat dialu-alukan..