Monday, May 11, 2009

Ana Muslim

 

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

Kalau sebelum ni aku ada promote satu filem,kali ni bukan nak promote buku ‘ana muslim’ pulak.Cuba terjemah kalimah ‘ana muslim’ itu,dalam bahasa melayu,maksudnya aku seorang Muslim atau dalam englishnya I’m a Muslim.

Aku nak cuba mengajak kita sama-sama renung balik sajauhmana kita merasai dan menyedari yang kita ni seorang muslimdan mukmin.Islam yang maksudnya tunduk dan patuh kepada Allah dan Iman yang maksudnya membenarkan dalam hati dan dilahirkan dalam amalan.Aku bukannya nak tujukan kepada sesiapa post nih,ia lebih sebagai peringatan kepada diri aku yang sentiasa lupa tugas sebagai hamba Allah.

Dan sejauhmana kita mempertahankan keIslaman kita itu atau dalam erti kata lain sejauhmana kita laksanakan taklifan sbg seorang Muslim?

Saja nak mengajak kita muhasabah,sebab kadang-kadang kita terlupa yang kita ni ada taklif yang telah ditetapkan Allah.Tak kisah la apa orang lain buat atau cakap,yang penting kita ikut Al-Quran dan As-sunnah.

Hatta walaupun orang arab buat,kalau tak syara’,tak boleh ikut.Bukan semua yang arab buat betul.Contohnya kita tengok arab yang tak jaga kebersihan.Hinggakan ada kata-kata yang popular dekat tanah arab ni,tong sampah kullu makan(setiap tempat).Benda begini jangan la kita join sekali.Kalau di Malaysia kita boleh jaga kebersihan kenapa di Jordan khususnya kita ikut perangai tak elok arab nih.Kat Malaysia bukan main baik sampah pegang sampai tong sampah baru buang.Mai negara arab jadi lain.Tak leh la kata orang arab pun buat,takut-takut nanti kita tergolong dalam golongan yang jaga kebersihan sebab negara atau bangsa,bukan lahir dari iman.Biaq la depa nak buat,yang penting kita jaga  syakhsiah Islamiyah.

Dan sebagai muhasabah,kalau kita berkobar-kobar pertikai arab yang tak jaga kebersihan,tengok balik diri kita.Cuba berpaling sebentar dari skrin laptop dan tengok suasana bilik,tengok katil.Sebenarnya kita pun lebih kurang.Mengata orang,yang dekat ngan kita pun tak mampu nak bersihkan.

“ala..biasala tu,exam,mana sempat nak kemas lipat selimut”.

Alasan yang tak boleh pakai langsung.Ini baru satu juzu’ dari Islam.Belum tengok benda lain lagi.Mungkin benda ni nampak kecil,tapi hakikatnya ia melambangkan Iman kita.Sebab itu ada pendapat mengatakan,kalau nak tau perangai seseorang (xtau la 100% betul atau x) ,pegi tengok tandas rumah dia.

Perkara diatas hanya sebagai contoh.Banyak lagi kita kena muhasabah.Solat kita pun mungkin x selesai lagi.Mungkin aku hanya mampu menulis,amalan pun belum sempurna.Tapi aku harap kita dapat sedar sikit-sikit dan buat perubahan.Kita bukan setakat nak dapat markah tinggi sama-sama dlm exam,kalau boleh biar kita tetap sama-sama sampai ke syurga.Mungkin nanti bila aku ada buat silap,ada orang boleh tegur aku.

Baru-baru ni DUN kat negeri aku kecoh.Setiap lapisan masyarakat boleh dikatakan bersuara.Hinggakan pelajar Jordan pun ada jugak.Pelbagai kenyataan dan kritikan dikeluarkan.Ada yang mengatakan inilah sejarah yang paling teruk dalam demokrasi malaysia.Dua-dua pihak menyalahkan pihak yg lain.Aku x berani nak ulas lanjut.Sebab aku pun bukan tahu sangat undang2.

Tapi yang aku kecewa dan marah,ramai yang kecoh kata demokrasi telah dicabuli.Kuasa rakyat telah dirampas.macam-macam lagi lah.Pelbagai usaha dilakukan dan pendapat diutarakan untuk kembalikan ketulenan demokrasi.Tapi ada kita kisah undang2 Islam yang telah lama dicabul???   Ada kita kecoh bila Islam tak diletakkan sebagai satu sistem hidup???   yg penting sekali apa kita buat bila Islam dah tak diletak kat tempat dia???

~ISLAM ITU TINGGI DAN TIADA YANG LEBIH TINGGI DARINYA~

No comments:

Post a Comment

komen dan pendapat amat dialu-alukan..