Wednesday, March 11, 2009

Saja-Saja

Post saja-saja kali ni hanya nak cerita beberapa perkara yang nak kata ada faedah tiada faedah.Nama pun saja-saja.

……..

Dah nak genap setahun aku dapat keputusan SPM.Berbekalkan keputusan yang tak berapa cemerlang berbanding kawan-kawan tempat aku belajar sekarang,aku diizinkan Allah untuk berkelana ke Jordan dalam rangka meneruskan pelajaran dalam bidang yang sebelum ni aku tak la serius sangat nak ambil sebelum ni iaitu perubatan.Tapi bila dah Allah izin macam ni,aku kena usaha la.

Sekarang ni dah lebih setengah tahun aku kat Jordan(baru ja lagi).Bahasa Arab pun tak masyi lagi.Setakat muamalah biasa boleh la.Sekarang ni dah dekat sebulan kot aku berada di semester 2.Periksa pun nak dekat dah.Tapi baru minggu lepas aku buka buku.Padahal buku tu dah beli sejak awal sem.Bila tengok orang lain pakat usung buku sini sana,usung slide lecture sana sini,buat aku gerun.Terlintas dalam hati aku rajin betul depa ni.Tapi tak pa.Aku ada cara study tersendiri(kalu aku study la).Sem kali ni baru la terasa sebagai budak medic.Buku tebal-tebal dan banyak benda baru.

 DSCN2016 DSCN2014 DSCN2010

Tak la banyak sanagt buku.Tapi teruk la jugak.Minta Allah permudahkan.Bila duk kat meja boleh study 2 benda.Satu “study” guna laptop,satu guna buku…haha..Sem kali ni memang memenatkan.Tamabh-tambah hari ahad, selasa dan khamis.Satu hari ada 5 lecture.Pening la jugak.Tapi boleh ja.Kelas tengah hari ja la kot yang sangat-sangat faham dengan apa yang diajar.Kelas lain tak angguk faham pun.huhu.Sejak akhir-akhir ni dah berjinak dengan minum nescafe atau sewaktu dgn nya.Tak nak bagi mengantuk dalam kelas.Tapi tak la selalu.Kadang-kadang ja.Bila balik kelas memang memenatkan.Malam selalunya diisi dengan tidur dulu kemudian baru study(kalau rajin la..minta Allah perkuatkan).

Inilah sikit tentang camna sem 2 ni.Exam 2 minggu lagi kot.Doakan Allah permudahkan aku tau.

Setelah lebih kurang 4 bulan musim syita’(sejuk),ia makin melabuhkan tirainya.Sekarang ni nak pergi jamiah pun tak payah pakai sweater.Boleh tahan dah.Tingkap bilik pun dah boleh dibuka setelah beberapa bulan tak bukak.Tapi malam kadang-kadang kena pakai gak.Syita’ tak habis betul lagi.     

Tahun ni  Irbid tak diizinkan  Allah turun salji.Tapi alhamdulillah aku berkesempatan jugak nak merasai salji di Syria.Pengalaman yang tak pernah aku rasa sebelum ni.Kat Jordan ni hari tu ada jugak salji tapi bukan kat Irbid la.Ada ja budak-budak sini pergi situ main salji.Tebal la jugak salji kat Ajloun tu depa kata.

DSCN1981 selamat tinggal sweater2 dan jaketat…

Ok setakat ni la serba sedikit aku nak cerita camna Jordan lani.Aku tak pandai cerita sangat.Aku pergi dulu,banyak lagi benda tak mengadap…

1 comment:

komen dan pendapat amat dialu-alukan..