Friday, January 16, 2009

Memasak

 

Sebelum ni aku ada tulis blog ni mungkin tak terupdate bulan ni untuk bagi tumpuan lebih kepada final exam yang sedang berlangsung.Tapi disebabkan bosan mengadap buku dan slide,jadi aku pun buat keputusan nak buat satu post.Anda mungkin menyesal dengan post ni jika anda mengharapkan untuk mendapatkan tazkirah ke apa-apa yang sewaktu dengannya(asif).Kali ni just nak hilangkan keboringan.

Memasak,tugas lelaki ke perempuan?

Perkara ni rasanya ramai yang bincang dan selalunya kesimpulannya mesti lelaki.Aku akui memang memasak ni tugas lelaki dan aku malas nak ulas panjang.

Tak kisah la lelaki ke perempuan rasanya semua kena pandai memasak.Takkan dah kerja nnt nk makan nasi bungkus tiap-tiap kali.Aku ada terbaca dalam beberapa disussion group tentang patutkah kita(budak sekolah menengah) belajar memasak dari sekarang.Tajuk ni agak mendapat sambutan.Ada yang balas kita ni masih belajar,baik tumpukan kepada pelajaran.Ada juga yang balas dia ni memang minat nak memasak.Lagi ada orang tulis tengok-tengok mak masak pun kira ok.kalau terdesak nanti bolehla jugak nak masak.Paling aku tertarik(discusion ni kebanyakannya yg balas perempuan).Nanti cari la suami yang pandai memasak.Kan senang.Macam lari dari kebiasaan.Selalu yg kita dengar carilah isteri yang pandai memasak.

Dalam satu discusion lain tentang apa yang patut buat lepas SPM,ada orang bagi cadangan masa itu lah nak belajar memasak.Nanti bila dah belajar susah dah nak belajar memasak.Tambah-tambah kalau belajar luar negara.Dia tulis lagi dia rasa menyesal sebab tak belajar memasak dari dulu.

Emmm,rata-rata komen kenalah belajar memasak dari sekarang.Rasanya cadangan-cadangan tu macam boleh diterima pakai.

Ni cadangan aku pulak berdasarkan pengalaman aku:

(cadangan aku ni mungkin merepek sikit,tapi insya Alllah berkesan..hehe)

Jangan risau anda tak reti memasak bila besar nanti atau bila tinggal di rumah sewa bila belajar di universiti nanti.Apabila keadaan memaksa,insya Allah anda dengan sendirinya akan pandai memasak.Macam keadaan aku sekarang.Aku tak mengatakan yang aku ni pandai memasak.Tapi bila dah duduk kat rumah sewa memang kena masak la.Tapi…ada tapinya iaitu sekurang-kurangnya anda mestilah kena ada ilmu asa sikit.Bukan apapun seperti nak masak gulai,dalam gulai apa bahan asas dia.Yang lain modified sendiri la.Kalau tak tau sangat nasihat aku buat pelajar-pelajar luar negara terutamanya tengok la resepi kat internet dan cuba.Insya Allah lama-lama sedap.Kemahiran memasak anda akan meningkat dengan mendadak bila tinggal disesuatu tempat yang anda kena masak.Jadi jangan risau bila nak start belajar masak.Masanya akan tiba.Enjoy dulu dengan masakan rumah…hehe

Berdasarkan  pengalaman aku berada di  perantauan ni,alhamdulillah sekarang nak  masak  lauk  apa pun boleh.Cakap saja nak apa.Masak kurma,kari,masak pedas,masak lemak,sup,masak kicap insya Allah semua boleh.Nak masak cucur pun boleh.Syarat nya kena la ada bahan asas dia.Kalau  xda camna nak masak.Bukan maksud aku kena ada semua.Bunga lawang,bunga cengkih semua kena ada.Bukan.Aku faham duduk luar negara memang(untuk sapa dok luar negara) payah nak cari benda-benda tu.Maksud kalau nak masak kari kena la ada rempah kari.Benda-benda lain insya Allah ada di tempat anda.Bawang,garam.Benda-benda ni senang dapat.

Aku akui bila aku sampai Jordan ni ilmu memasak aku sikit sangat.Boleh kata takda.Kalau  setakat goreng nasi,goreng telur boleh la.Nak masak lauk aku bukan reti pun.Tak pernah pun masak kat malaysia.Sardin boleh la.

Habis tu camna nak masak kalau taktau(antara persoalan yang sering dikemukakan).Antara soalan lain boleh ka memasak tu?Sebelum ni tak pernah masak pun.Jangan bimbang.Amalkan prinsip memasak yang aku pegang sepanjang di Jordan ni   “memasak ni takda kaedah tetap,janji boleh makan dan kenyang”.Betul tak?hehe.Campak saja  apa yang ada.Tapi kena bajet-bajet la.Jangan pulak campak cabai sampai segenggam kalau nak memasak untuk 4 orang.Kalau makan pedas ok la.Setelah berada lebih kurang 2 bulan di Jordan ni ada teman serumah aku tanya aku aku reti ke memasak masakan ***(dah lupa).Masa tu aku nak try resepi baru.Aku pun balas, “ala, sebelum ni yang ana masak pun bukan ana reti pun.Hentam saja”.Aku rasa jawapan ni agak munasabah.Lepas tu ada sahabat ana ni ajak ana tolong masak untuk ramai orang gak.Dia suruh masak masak lemak cili api.Mula-mula dia suruh teman serumah ana Luqman masak sebab aku sebelum ni tak pernah masak lemak cili api.Tu kira 1st time la.Member rumah aku tu dah beberapa kali masak lemak.Tapi disebabkan Luqman tak sehat,dia tak dapat tolong masak.Mula-mula dia kena jadi head chef.Oleh sebab dia takdak aku pun nak la start masak.Tapi aku tengok sahabat aku tu macam tak yakin aku boleh masak(sori lah sahel kalau tak betul).Biasalah tak pernah pun masak lauk tu.1st time nak masak lauk tu terus untuk ramai orang bukak puasa pulak tu.Mana orang nak yakin kan.Tunggu punya tunggu Luqman,dia confirm tak leh datang.Jadi kena la ana memasak.Ana pun cakap kat Sahel(sahabat ana yang suruh masak) nk bagi dia sedap hati,  “luqman pun sebelum ni dia cakap dia pun tak pernah masak masak lemak.Kat Jordan ni la 1st time.Tapi ok ja.”Ana pun mulakan memasak dan alhamdulillah semua orang dapat makan dengan berselera dan tak da orang komen tak sedap dan alhamdulillah takda yang sakit perut ke apa ke.Walaupun masakan tu tak jadi sangat sebab tak pedas.

Rasanya inilah sedikit perkongsian aku kepada sesiapa yang risau tak boleh masak.Jadi nak share sikit beberapa picture masakan rumah aku.

P9050293

pergh berselera semua

DSCN1169  apasal bayak sgt talam.Kata satu rumah 4 orang .Sorang satu ke?bukan,time ni ada tetamu nk datang rumah.Kami dua buah rumah masak sekali(menyibuk je budak dentist).Tetamu nak dtg rumah korang,kami pulak yang kena masak.

DSCN1008 Tengah masak rendang malam raya

*bila aku baca balik apa yang aku tulis kat atas,banyak typing error.Sori,pandai-pandai la baca.Malas nak edit.Aku pun tak perasan kadang-kadang aku terguna ana.Mungkin tengah2 menulis mood berubah.

 

Jangan lupa bykkan doa kepada saudara kita di Ghaza.Ingat,kita bukan membantu orang lain.Kita bantu diri sendiri kerana Ghaza ialah kubu terakhir kita.Imam masjid jami’ah yarmuk ada berdoa yang maksudnya jadikan peristiwa Ghaza ini untuk mengembalikan pemuda-pemudi ke agama mereka.Jadi mari kita kembali pada ajaran Islam secara keseluruhannya dan banyakkan berdoa.jangan menganggap doa ni sia-sia.

http://usrahkeluarga.blogspot.com/2009/01/kekuatan-doa.html

No comments:

Post a Comment

komen dan pendapat amat dialu-alukan..