Sunday, December 21, 2008

Kita Ni Kadang-Kadang…

-Kita ni kadang2 boleh menangis bila tengok cerita Korea ke apa ke

Tapi tak nangis pun bila tengok saudara kita kat Palestin kena bunuh dan kena tindas tiap2 hari..

-Kita ni kadang2 sanggup bersusah payah nak tiru pemain bola sepak.Rambut,kasut apa dia pakai,baju apa dia pakai,habis semua perhati.Padahal pemain tu tak kisah kita pun malah tak bagi apapun kat kita

Tapi rasa payah bila nak ikut sunnah Rasulullah saw..

-Kita ni kadang2 sanggup bangun awal pagi sebab nak tengok perlawanan bola

Tapi bila nak bangun qiamullail punya la payah.Bukan setakat qiam,subuh pun payah..

-Kita ni kadang2 bila tengok bola boleh menjiwai pasukan yg kita sokong.Bila kalah rasa bengang.Bila pemain yg kita minat di kasari kita marah

tapi bila tengok umat Islam tertindas tak pernah marah pun,siap bantu lagi mereka..

-Kita ni kadang2 rasa senang je nak bawak keluar duit beratus-ratus untuk beli baju berjenama

tapi rasa berat nak bawa keluar walau seringgit untuk derma…

-Kita ni kadang2 rasa sedih sgt bila tak score dlm exam

Tapi tak pernah sedih pun bila bangun subuh lewat.Kalau sekali sekala ok la.Tapi kalau selalu lewat..

-Kita ni kadang2 boleh luangkan masa berjam-jam untuk layari internet

tapi kat Al-Quran bagi 5 minit je…

-Kita ni kadang2 sanggup jalan jauh2 nak pegi tengok wayang ke apa.

tapi nak pegi masjid rasa malas sangat,padahal dekat je

-Kita ni kadang2 sanggup bayar mahal2 nak masuk stadium ke konsert ke

tapi nak pegi masjid yg free tu tak nak pulak…

-Kita ni kadang2 laju je bila orang ajak tengok movie

tapi banyak pulak alasan bila ajak nak pegi solat dan baca Al-Quran…

-Kita ni kadang2 rasa manusia yg tentukan segala-galanya..

padahal Allah dah berfirman kita ialah perancang tapi Allah sebaik-baik perancang..

-Kita ni kadang2 kata nak bawa Islam

tapi dari segi syakhsiah tak macam nak bawa Islam

Bila ditanya kepada kita “hang nak masuk syurga ke neraka?”

Kita jawab “syurga la,takkan nak masuk neraka”

Layakkah kita?Itulah kita makhluk bernama manusia.Selalu mengharapkan sesuatu tapi kurang berusaha ke arah itu.Ops silap,bukan kita tapi aku.

Kadang-kadang rasa malu pulak bila nak mintak syurga Allah…


Entry ini tidak ditujukan kepada sesiapa tapi lebih kepada diri ini yang selalu alpa dengan nikmat pemberian ArRahmanurRahim…

Marilah kita saling takmil waistikmal

No comments:

Post a Comment

komen dan pendapat amat dialu-alukan..