Sunday, December 28, 2008

Jelajah Jordan

Setelah tertinggal trip pertama pada cuti raya Korban hari tu ,alhamdulillah telah diizinkan Allah ana dapat gak menjelajah Jordan.Dalam entry kali ni hanya nak cerita sikit(letih nak tulis panjang2) tentang perjalanan kami sepanjang 3 hari bermula 25/12 hingga 27/12.

Dalam entry yg lepas ana telah ceritakan sebab apa tak dapat join trip pertama.Jadi cuti 3 hari kerana krismas diambil kesempatan sepenuhnya oleh kami budak2 teater dengan  beberapa orang lagi yg belum berkesempatan menjelajah Jordan.Alhamdulillah kami ditemani oleh Abg Musaddiq iaitu senior Yarmuk,perjalanan kami lebih mudah apabila ada org masyi ‘ammi.

Kami bertolak dari Irbid lebih kurang pukul 1 pagi 25hb dengan menaiki coaster yg telah ditempah khas untuk rombongan seramai 16 orang.

Hari Pertama(25/12/2008)

Pada hari pertama kami telah pergi ke Petra.Subhanallah,tempat ni memang besar.Bandar Petra terdiri drp bukit2 yg telah diukir dengat amat cantik.Mula2 rasa mcm bersalah pulak nak bergambar dekat sini sebab tempat ni sebenarnya tempat Allah murka.Tapi takpalah.Apabila melihat keindahan bukit2 yg diukir oleh manusia,terlintas di hati lagi hebat  pencipta kita Allah kerana mencipta manusia yg mampu mengukir bukit.

DSCN1327 DSCN1350 DSCN1345 DSCN1392 terpaksa bukak sweater sebab berpeluh naik bukit

DSCN1432 pengalaman pertama tunggang keldai.mula2 nak naik unta tapi mahal sgt

Kami duk kat Petra dari pagi hingga maghrib.Lepas tu kami bertolak pulak ke Aqabah.Salah satu drp 2 pantai yg terdapat di Jordan.

Hari Kedua(26/12/2008)

Kami bemalam di aqabah.Lebih kurang lepas sarapan kami pergi ke pantai aqabah.Pantai aqbah sebenarnya bukan best sgt pun.Persisiran laut dia banyak sampah dan juga lalat.Ana tak mandi walaupun ada beberapa antara kami yg mandi laut(laut merah).Tujuan utama pergi sini nak mkn ikan setelah kempunan beberapa bulan.Dari persisiran laut aqabah boleh nampak negara Palestin.Taktau la bandar tu dah diduduki Israel laknatullah ke belum.Takut nak tanya kat orang arab sini.Depa sensitif bab ni.DSCN1435

bajet ada terumbu karang lawa2.yg ada kereta kebal.Tanya pakcik yg bawa kami(ana tulis terjemah BM) sebab apa ada kereta kebal dlm laut?Pakcik tu jawab “saja letak utk pelancongan”

dapat gak mkn ikan

Lepas tu kami pergi pulak ke wadi rum.Ingatkan tempat tinggalan zaman rom sampai ada sorang member tu cakap kat abang dia kat Malaysia ada colloseum,teater tapi hakikatnya wadi rum ni satu lembah(wadi=lembah)yang dikiri kanan bukit2 batu yg amat cantik.Subhanallah.

DSCN1484DSCN1499DSCN1513

sunset kat wadi rum

Hari Ketiga(27/12/2008)

Hari terakhir perjalanan kami.Kami pergi ke satu tempat yg semua orang boleh terapung iaitu bahrilmayyit=laut mati.Satu lagi tempat yg dimurkai Allah.

sebelum ni hanya dengar kata dan melihat foto orang boleh terapung di laut mati.Kini berpeluang sendiri terapung di laut mati.Yang tak pandai berenag pun boleh pergi tempat dalam.Tak payah takut mati lemas.Cuma kena jaga mata,hidung mulut dari masuk air ja.

Kami pun bertolak pulang ke Irbid lepas pergi laut mati.Dalam perjalanan pulang kami hanya berkesempatan melalui makam Abu Ubaidah Al-Jarrah.Tempat ni telah ditutup apabila kami sampai agak lewat malam.

Sebenarnya banyak lagi gambar dan dalam usaha nak upload lagi gambar.Tapi ada internet problem sikit.Kena amik masa.Nanti bila dah upload ana bagi link.

Lega sikit rasa kecewa markah chemistry menurun….

1.   I think your blog is really interesting ... especially this post :)

2. This comment has been removed by the author.

3. This post really made me jelous..hahha.

4. kepada fathi
    weh cepat g rusia..
    nnt boleh ana melancong sana lak..

komen dan pendapat amat dialu-alukan..