Saturday, December 13, 2008

Dapat Gak Jalan2

 

Alhamdulillah dapat juga diri ini menjelajah beberapa tempat menarik di Jordan seperti Qal’ah Ajlun,Jerash dan gua Ahlilkahfi.Walaupun dalam perancangan awal nak pergi lebih jauh iaitu Petra,Aqabah,Laut Mati dan banyak lagi,namun perancangan Allah mengatasi perancangan manusia.Banyak hikmah disebalik tak dapat pergi ikut bersama member2 laen.Mula2 frust gak sebab rancang punya la semangat dengan Atiff,Pali,Luqman tapi ana dan Pali tak diizinkan turut serta.

Kami kena berkampung sebentar bersama keluarga teater.Memang saat yg tak dapat dilupakan.Kembali kepada tajuk asal,member2 sini telah menyusun satu trip untuk ke Ajlun,Jerash dan Amman dengan menaiki coaster yg disewa khas.Perjalanan yg mengambil masa sehari ini bermula pada 8 pagi dan kembali ke rumah pukul 10.30 malam.

DSCN1172 Istana Ajlun yg dibina oleh anak saudara Salehuddin Al-Ayyubi

DSCN1198cuba meneropong Alquds dari atas istana tapi tak nampak sebab cuaca tak elok

DSCN1192

disebalik bukit2 tu tanah suci umat Islam yg ke3 yg kini dijajah oleh Israel laknatullah

DSCN1284Pintu masuk gua ashabulkahfi edisi Jordan.Sebab apa ana kata begitu,sebab  dengar kata ada 7 tempat yg dipercayai gua ashabulkahfi.Dekat Turki dan Mesir pun ada.Wallahualam yg mana betul.Yg penting kita ambil pengajaran dari kisah 7 pemuda yg mempertahankan tauhid kepada Allah tu.Tempat tak penting. 

DSCN1262 Satu pose kat Jerash.Jerash ni tempat tamadun dulu.Ada banyak temple dan 2 theater kat sini.Ada jugak Masjid Omayyad tapi tinggal tapak je.

Habis ja kami melawat tempat2 sejarah ni,kami pergi ke Mecca Mall iaitu sebuah pasaraya kat Jordan ni.Pergh,memang pergi tengok saja.Semua barang mahal2 belaka.Cuba bayang rambutan 7 biji tak la elok sangat berharga 15 JD.Kali lima sama ngan 60 ringgit.Orang kaya mana la nak beli.Mula2 cadang  nak beli beg buat pi jami’ah,tengok harga terus tak jadi.

Kalau nak tengok lagi gambar,klik sini

Cuti nak habih dah,study satu apa pun tak.Apalah nak jadi ngan aku ni….

No comments:

Post a Comment

komen dan pendapat amat dialu-alukan..