Sunday, December 28, 2008

غزة مدينة الدم

Seperti hari2 biasa sebelum ni,aku perlu ke jamiah hari ni(ahad) kerana ada muhadarah setelah 3 hari bercuti.Hari aku lebih gembira nak ke muhadarah berbanding sebelum ni.Biasa la baru balik bercuti.Aku pun pergi ke jamiah dan terus ke kelas M4202 tempat aku belajar chemistry.Masuk je dlm kelas aku terlihat ada kertas2 bertaburan di kerusi blkg aku.Terdetik dalam hati aku kenapa serabut sangat ni.Sebelum ni tak macam ni pun.Aku biarkan saja.Takda mood nak baca sebab kertas tu bertulisan arab.Lepas habis kelas chemistry,aku capai kertas tu untuk saja2 baca.Mula2 ingat kan artikel apa.Tapi bila baca sekerat:

غزة مدينة الدم

بدماء أكثر من 210 شهداء و 400 جريح فاضت شوارع غزة بدمائهم الزكية

….

Hati aku bagai terhenti sebentar,biar betul.Aku terus tanya sorang member aku ni,apa yg dah terjadi kat Palestin.Dia pun jawab sebagaimana yg telah tertulis dlm kertas tu.Aku tak tahu apa yg telah terjadi di tanah suci umat Islam yg ke3 hinggalah saat itu.Baru semalam je aku nampak tanah Palestin yg telah diduduki Israel laknatullah(tebing barat) dari pantai aqabah dan laut mati.Hati aku rasa kembali panas dan marah.Bila difikir balik kenapa aku marah?Padahal ketika detik itu aku bersuka ria tak ingat dunia di petra,aqabah,laut mati dan wadi rum.Tetapi saudara2 seaqidahku di Ghaza tiada dlm kamus hidup mereka bersuka ria.Ketika itu seorang mak atau ayah kehilangan anak mereka,seorang anak kehilangan ayah atau mak mereka.Seorang sahabat kehilangan sahabatnya.Seorang lelaki kehilangan saudaranya,seorang perempuan kehilangan saudaranya.Dan mungkin ayah atau mak atau datuk atau adik atau kakak atau abang sahabat Palestin aku disini telah meninggalkannya selama-lamanya.Rasa bersalah amat sangat menyerang diri aku.Apa yang telah aku lakukan?Seseorang telah bertanya kepada Salahuddin Al-Ayyubi kenapa dalam hidup beliau tidak pernah bergelak-ketawa pun.Beliau jawab macam mana aku masih boleh bergelak ketawa sedangkan alquds masih ditawan.

Ana yakin peristiwa terburuk sejak pengisytiharan negara Israel laknatullah 60 tahun lalu meninggalkan kesan mendalam kepada umat Islam.Ana yang berada di tanah yang berhampiran dengan Palestin begitu terasa dengan kejadian ini.Seorang housemate ana siap kata jom pergi ghaza.

Reaksi Masyarakat Jordan

Menurut member aku,pada malam tersebut dia pelik tengok ramai orang arab tonton berita.Dia ingatkan apa,rupanya Ghaza diserang.Pada malam tu juga,masjid jamiah yg sebelum ni tak pernah baca doa lepas solah,Syeikh Makmum telah bacakan doa lepas solat.Jika sebelum ni masyarakat Jordan tak pernah baca doa qunut hatta solat subuh sekalipun,tapi kali ni doa qunut dibaca dalam setiap solah hatta solah zohor sekalipun.Di JUST telah dianjurkan demonstrasi aman oleh pelajar Palestin di sini.

Seperti biasa kerajaan Jordan hanya berdiam.Padahal Jordan ni sangat dekat dengan Ghaza dan bersebelahan dengan tebing barat.Menurut sumber yg boleh dipercayai,Jordan ada perjanjian senjata dengan US dan US bagi banyak duit kat Jordan setiap tahun.Mungkin ini antara sebab pemimpin tertinggi hanya berdiam diri dan benarkan Israel gunakan ruang udaranya.Inilah hasil perancangan yahudi dengan mewujudkan negara bangsa.Hal Palestin tiada kena mengena dengan Jordan.Orang arab menyangka mereka ialah bangsa terbaik dan terpuji kerana Rasulullah saw dari kalangan mereka.Ini lagi satu penyebab umat Islam lemah.

Tapi ana pelik,masyarakat Islam sini dalam saat membicarakan apa yang telah terjadi di Palestin,masih ada yang terkepit di mulutnya rokok yg menjadi penyumbang utama kepada ekonomi yahudi.Inilah sikap kita umat Islam,demi kepentingan duniawi diri,saudara seaqidah sanggup dikorbankan.Ana pernah terdengar orang kata Amerika masih mampu tersenyum jika orang arab ni naik bas pun masih berebut.Sungguh mendalam maknanya.

Masih ingatkah kita akan kisah zaman Sultan Almu’tasim.Dimana ketika itu seorang wanita yang telah diganggu orang kafir telah berteriak “mu’tasim,tolong aku”,dengan serta merta Almu’tasim menghantar sepasukan tentera untuk membantu wanita itu.Kini……..ramai yg berteriak tetapi apa yang umat Islam hantar.Sekurang-kurangnya marilah kita berdoa kepada Allah yang maha berkuasa atas segala sesuatu.Inilah kesannya apabila tiadanya khilafah Islamiyah.Mungkin kita tidak perlu berbicara jauh untuk mewujudkan khilafah Islamiyah di atas muka bumi ini.Lihatlah diri kita.Adakah kita berusaha mewujudkan daulah Islamiyah dlm diri kita???Bagaimana dengan Iman kita,ibadah kita, syakhsiah kita??Teringat satu kata2(tak ingat siapa),jika kamu nak menegakkan daulah Islamiyah di bumi ini,tegakkanlah daulah Islamiyah dalam diri kamu.Jika diri pun tak mampu,jangan bermimpi daulah Islamiyah akan tertegak atas muka bumi ini.

Ya Allah bantulah kami,

tetapkanlah hati kami dijalanMu,

berikanlah kami keImanan yg benar-benar sempurna,

Ya Allah musnahkanlah Amerika dan Israel...

dicoret oleh hamba yang mengimpikan kehidupan dimana AlQuran dan Assunnah menjadi panduan dan rujukan utama……

No comments:

Post a Comment

komen dan pendapat amat dialu-alukan..