Friday, November 14, 2008

Adakah Kita Berhak


“lepas SPM ni siap la.Xda sapa lagi nak larang.aku boleh buat sesuka hati aku”

“sabar2,kita kat sekolah tak lama dah,lepas ni suka hati ko la nak buat apa”

Ini merupakan antara beberapa dialog dan pelbagai lagi yang maksudnya lebih kurang yang sering didengari daripada pelajar yang merasakan kehidupan di sekolah terutamanya di sekolah berasrama membebankan dan mengongkong.Masing2 lepas SPM atau lepas zaman persekolahan seperti ingin bebas dari segala kongkongan malah yang menyedihkan terdapat juga golongan yang ingin bebas dari peraturan yang telah ditetapkan Allah kerana mereka nampak sesetengah peraturan itu peraturan sekolah semata-mata dan bukan peraturan Allah.Mana tidaknya,di sekolah kita dibebankan dengan pelbagai perkara dan kadang2 kita tak nampak rasional peraturan itu dibuat. Jadi selepas SPM masing2 ingin menunjukkan belang masing2.Sekarang tiada siapa yang nak marah dengan apa yang kita lakukan.Kita bebas melakukan apa sahaja.Tiada siapa yang nak menjerit dan menghukum kita lagi.Ini merupakan antara 'falsafah' yang meracuni fikiran.Rasa bebas daripada apa sahaja.

Disini bukan ingin membicarakan tentang melanggar peraturan sekolah kerana lepas sekolah suka hati la dah tak nak ikut peraturan sekolah kerana kita bukan bukan lagi pelajar sekolah.Di sini ingin membicarakan tentang perlanggaran undang2 yang Maha Agung iaitu melanggar syariat kerana kita selama-lamanya merupakan hamba Allah tidak kira siapa kita,dimana kita dan bila2 pun.Kini kitalah yang menentukan halatuju hidup kita.Samada ingin terus istiqamah dijalan Allah atau tidak(nauzubillah).Jika di sekolah kita tiada pilihan, kita hanya menurut sahaja apa yang telah ditetapkan.Kini kita diberi peluang untuk menentukan siapa kita.Takda siapa yang nak marah.

Tapi betulke kita bebas??betulke tiada siapa yang nak marah??betulke tiada siapa lagi nak kawal kita?? Sesungguhnya Allah itu Maha Melihat dan Maha Mengetahui.

Detik inilah yang menunjukkan diri kita yang sebenar.Adakah ketika di sekolah dulu kita ikut peraturan kerana Allah atau kerana pengawas atau ustaz.Kalau kerana Allah,Insya Allah kita akan istiqamah dan malangnya jika dulu kita ikut peraturan kerana pengawas,risiko untuk mengambil jalan yang menyimpang sangat tinggi kerana sekarang sudah tiada pengawas atau guru disiplin.Manakala jikalau kerana Allah,Allah akan sentiasa ada dan tidak akan mati.

Disini ingin lontarkan satu persoalan walaupun ramai kata seperti yang ana tulis diatas iaitu sekarang ini kita berhak memilih cara hidup apa yang kita nak.Adakah kita ini sebenarnya berhak memilih jalan selain jalan yang telah ditetapkan Allah.Tidak dinafikan Allah telah berfirman dalam surah Al-Baqarah ayat 256 yang selalu dijadikan alasan oleh golongan yang cetek ilmu dan lemah keImanannya iaitu yang bermaksud:

“tidak ada paksaan dalam agama”

Masyarakat selalu melihat frasa ini sahaja.Sebenarnya ayat ini tak habis lagi.Mari kita perhati seterusnya:

“sesungguhnya telah jelas antara jalan yang benar dan sesat.Barangsiapa yg ingkar kepada taghut dan beriman kepada Allah,maka sungguh dia telah berpegang(teguh)pada tali yg sangat kuat dan tidak akan putus.Allah Maha Mendengar dan Maha Mengetahui.”

Dalam ayat ini dijelaskan kepada kita,Allah telah pun menentukan yg mana satu jalan yang benar dan yang mana satu yang sesat.Tidak ada paksaan dalam agama tidak bermaksud kita bebas ingin ikut perintah Allah atau tidak jika ingin memasuki syurga Allah.Siapa yang ikut maka dia telah berada di jalan yang benar dan siapa yang tidak ikut berada di jalan yang sesat dan menyimpang.

Nak bagi satu peristiwa.Ada seseorang telah mamberikan kita bermacam-macam perkara.Semua baju,seluar,kain,laptop,beg,duit,tilam,katil, atau senang kata semua keperluan kita disponsor eleh si dia.Tiba2 satu hari dia nak mintak pinjam pen kita yang sebenarnya dia yang bagi dulu.Bukan pinjam,tapi sebenarnya dia nak tukar ganti dengan pen lain yang lebih mahal dari pen yang dia nak tu.Rasa-rasa kita nak bagi ka tak??Kalau tak bagi kita tak dapat pen yang mahal tu.

Inilah ibarat realiti kehidupan kita.Segala yang kita nikmati ketika ini merupakan kurniaan Allah dan Allah hanya mintak daripada kita sedikit sahaja malah Allah membalasnya dengan syurga Nya.Tapi jika kita enggan melaksanakan suruhan Allah dan melaksanakan laranganNya ,adakah wajar bagi kita mengharapkan syurgaNya.

Ana merasakan sebenarnya kita tiada pilihan untuk ingkar kepada Allah jika kita mengharapkan untuk dapat merasai nikmat syurga Allah.Penghujung kita hanya ada dua penamatnya iaitu syurga atau neraka.Pilihlah nak mana satu.

*Dalam entry ana sebelum ini,ana tak jumpa lagi rombongan lain yang menuju ke tempat yang sama.Kalau ada jangan lupa kongsi ngan ana tau.

2 comments:

  1. betul tu..lepas SPM boleh langgar peraturan sekolah tapi x tetap x leh langgar peraturan yang ditetapkan syariat.

    ReplyDelete
  2. lani kita dh kat universiti
    kena ikut peraturan universiti pulak...

    ReplyDelete

komen dan pendapat amat dialu-alukan..